BuG 490 - Bericht uit het
Gewisse - 25 april 2022
BuG
490 on-line
Print
Tablet
Smartphone (6p)
"Laat de zorgambassadeur een vergiftigd
geschenk na en
wordt de HBO5-verpleegster gedegradeerd tot 'verpleeghulpje'?
Omdat binnen België deze 'devaluatie' niet mogelijk was
heeft de Belgische verpleeglobby haar visie doorgedrukt op
Europees niveau. Na decennia zal de volwaardige functie
HBO5-verpleegkunde een veredelde zorgkundige worden,
of hoe Vlaanderen het verpleegtekort definitief verankert"
CD&V
Erkenning HBO5 als teamverpleegkundige?
BFHBOV:
'Teamverpleegkundige' geen autonoom beroep
Instroom verpleegkunde daalt met -10,3% in
2021/2022
tav 2020/2021: -9,6% bij HBO5 en -10,9% bij Bachelor
40% van de huidige studenten en 48%
van de 1stejaars
volgen HB05 verpleegkunde in 2021/2022
Aantal 18-jarigen zal de komende jaren stijgen, terwijl
aantrek verpleegkunde kan dalen oa omdat de concu-
rentie met andere studierichtingen zeker zal stijgen.
1. Bronnen en methodologie
Bronnen: Op basis van de officieel door
de administraties opgemaakte cijfers van de inschrijvingen in de
HBO5-verpleegkunde en verpleeg- en vroedkunde in de Vlaamse gemeenschap,
kan het jaarlijkse overzicht opgemaakt worden van de evolutie in
studentenaantallen tot het schooljaar 2021/2022 en dit in een tijdsreeks vanaf 1980.
Bachelors (Professionele Bachelors):
Voor de bachelors wordt voortgegaan op 4 leerjaren en de studenten
worden, omwille van de historische tijdslijn en de vergelijkbaarheid
over deze 4 leerjaren verdeeld overeenkomstig de laatst gekende
doorstromingsgegevens per leerjaar. Voor het 4de jaar worden de
studenten genomen die voldoende punten hebben verzameld om in dit 4de
jaar af te studeren.
Brugstudenten: De 'brugstudenten' die hun HBO5-kwalifciatie
upgraden tot bachelor worden elk jaar in mindering gebracht omdat zij
reeds de verpleegkwalificatie bezitten. Gezien hier de laatste jaren
geen telling van gebeurt moet vanaf 2017/18 rekening gehouden worden met
een afnemende beperkte dubbeltelling. Met het doorvoeren van de
schrapping van HBO5 als toegang van het verpleegkundig beroep zal de
brugopleding (terug) aan belang winnen en valt de dubbeltelling in feite
weg.
VDAB: op eenvoudige vraag deelt de VDAB jaarlijks de
studentenaantallen mee die als werkloze de dagopleidingen volgen.
Project 600: werkenden in de zorgsector die de kwalificatie
verpleegkunde willen verwerven worden halftijds vrijgesteld om de
verpleegstudies aan te vatten of te voleindigen. Voor het tweede jaar op
rij worden de gevraagde cijfers, per gemeenschap, niveau en jaar na herhaaldelijke vraag
niet meer bezorgd door Fe-Bi,
het sociaal fonds
voor de non-proftsectoren. Kan iemand de nodige
stappen zetten om deze (noodzakelijke) overzichten te bezorgen,
gezien de verhoogde budgetten en de openbaarheid van informatie mbt projecten
die met overheidsgelden of door overheidsbeslissingen tot stand komen.
Het moet ook toelaten om de 'zuivere instroom' van generatiestudenten te
kunnen aflijnen, dwz de verpleegstudenten verminderd met de VDAB-studenten en het project 600
(opgezet in 2000 op voorstel van Walter Cornelis (LBC-NVK, nu ACV-Puls, en goedgekeurd door minister
Vandenbroucke in 2000).
2. Evolutietabel aantalen en %
verpleegstudenten naar niveau, onderscheiden naar reguliere studenten,
VDAB-studenten en project 600 (*).
Verpleegstudenten 2012-2022 HBO5/Bachelor - evolutie/aard 1ste jaars (*) |
Jaar |
HBO5 |
|
Evol. 1 ste j. |
Waarvan 1-ste jaars |
|
1 |
2 |
3 |
|
Totaal |
Aantal |
% evol. |
VDAB |
Pr.600 |
Regul. |
12/13 |
3.001 |
2.200 |
1.759 |
|
6.960 |
|
|
1.050 |
148 |
1.803 |
13/14 |
3.415 |
2.393 |
1.716 |
|
7.524 |
414 |
13,8% |
1.352 |
109 |
1.954 |
14/15 |
3.181 |
2.605 |
2.037 |
|
7.823 |
-234 |
-6,9% |
1.191 |
128 |
1.862 |
15/16 |
3.240 |
2.274 |
2.245 |
|
7.759 |
59 |
1,9% |
1.100 |
165 |
1.975 |
16/17 |
2.862 |
2.427 |
2.003 |
|
7.292 |
-378 |
-11,7% |
931 |
130 |
1.801 |
17/18 |
2.785 |
2.396 |
1.997 |
|
7.178 |
-77 |
-2,7% |
715 |
165 |
1.905 |
18/19 |
2.475 |
2.234 |
2.100 |
|
6.809 |
-310 |
-11,1% |
620 |
218 |
1.637 |
19/20 |
2.711 |
2.129 |
1.941 |
|
6.781 |
236 |
9,5% |
633 |
180 |
1.898 |
20/21 |
3.348 |
2.231 |
2.111 |
|
7.690 |
637 |
23,5% |
654 |
220 |
2.474 |
21/22 |
3.026 |
2.132 |
1.958 |
|
7.116 |
-322 |
-9,6% |
629 |
220 |
2.177 |
Evol. |
-9,6% |
-4,4% |
-7,2% |
|
-7,5% |
|
|
-3,8% |
0,0% |
-12,0% |
Jaar |
Bachelor |
Evol. |
% Evol. |
Waarvan 1-ste jaars |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
Totaal |
1ste J. |
1ste J. |
VDAB |
Pr.600 |
Regul. |
12/13 |
3.932 |
2.871 |
2.716 |
|
9.519 |
|
|
375 |
36 |
3.521 |
13/14 |
3.938 |
2.910 |
2.920 |
|
9.768 |
6 |
0,1% |
427 |
29 |
3.482 |
14/15 |
4.088 |
2.914 |
2.960 |
|
9.962 |
150 |
3,8% |
255 |
27 |
3.806 |
15/16 |
4.512 |
3.025 |
2.964 |
|
10.501 |
424 |
10,4% |
221 |
25 |
4.266 |
16/17 |
4.177 |
3.339 |
3.077 |
|
10.593 |
-335 |
-7,4% |
121 |
10 |
4.046 |
17/18 |
3.835 |
3.091 |
3.396 |
|
10.322 |
-342 |
-8,2% |
124 |
34 |
3.677 |
18/19 |
3.134 |
2.838 |
3.144 |
|
9.116 |
-701 |
-18,3% |
134 |
28 |
2.972 |
19/20 |
2.927 |
2.354 |
2.441 |
2.029 |
9.687 |
-207 |
-6,6% |
140 |
22 |
2.765 |
20/21 |
3.740 |
2.198 |
2.025 |
1.990 |
9.953 |
813 |
27,8% |
202 |
30 |
3.508 |
21/22 |
3.332 |
2.809 |
1.891 |
2.197 |
10.229 |
-408 |
-10,9% |
107 |
30 |
3.195 |
Evol. |
-10,9% |
27,8% |
-6,6% |
10,4% |
2,8% |
|
|
-47,0% |
0,0% |
-8,9% |
Jaar |
Totaal |
|
Evol. |
% Evol. |
Waarvan 1-ste jaars |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
Totaal |
1ste J. |
1ste J. |
VDAB |
Pr.600 |
Regul. |
12/13 |
6.933 |
5.071 |
4.475 |
|
16.479 |
|
|
1.425 |
184 |
5.324 |
13/14 |
7.353 |
5.303 |
4.636 |
|
17.292 |
420 |
6,1% |
1.779 |
138 |
5.436 |
14/15 |
7.269 |
5.519 |
4.997 |
|
17.785 |
-84 |
-1,1% |
1.446 |
155 |
5.668 |
15/16 |
7.752 |
5.299 |
5.209 |
|
18.260 |
483 |
6,6% |
1.321 |
190 |
6.241 |
16/17 |
7.039 |
5.766 |
5.080 |
|
17.885 |
-713 |
-9,2% |
1.052 |
140 |
5.847 |
17/18 |
6.620 |
5.487 |
5.393 |
|
17.500 |
-419 |
-6,0% |
839 |
199 |
5.582 |
18/19 |
5.609 |
5.072 |
5.244 |
|
15.925 |
-1.011 |
-15,3% |
754 |
246 |
4.609 |
19/20 |
5.638 |
4.483 |
4.382 |
2.029 |
16.532 |
29 |
0,5% |
773 |
202 |
4.663 |
20/21 |
7.088 |
4.429 |
4.136 |
1.990 |
17.643 |
1.450 |
25,7% |
856 |
250 |
5.982 |
21/22 |
6.358 |
4.941 |
3.849 |
2.197 |
17.345 |
-730 |
-10,3% |
736 |
250 |
5.372 |
Evol. |
-10,3% |
11,6% |
-6,9% |
10,4% |
-1,7% |
|
|
-14,0% |
0,0% |
-10,2% |
(*) Gezien het Fe-Bi geen update van het project 600 heeft bezorgd worden
gegevens |
van het vorige schooljaar ingebracht. Wie kan de aantallen 2021/2022
bezorgen? |
3. Visualisering evoluties
verpleegstudenten in enkele grafieken
4. Reguliere/gewone verpleegstudenten,
VDAB- en project 600 (werkende) studenten
5. Degradatie HBO5-verpleegkunde, een
lang verhaal
Instroom in het beroep vanuit de VDAB en het project 600 is vooral
terug te vinden bij de HBO5. Door deze toegang af te sluiten zal de impact
vooral voelbaar zijn in het volwassenenonderwijs en wat Guy Tegenbos (DS)
het zalmprincipe noemde, het terugklimmen naar boven voor wie het
onderwijswatervalsysteem de kwalificatiemogelijkheden beknotte.
De decennialange aversie van de
beroepsverenigingen verpleegkunde en de verpleeglobby's tav een beroepsgroep
die momenteel nog altijd instaat voor 40% van de verpleegkundige zorg,
heeft blijkbaar getriomfeerd, nadat in 1990 de
champagne al werd gedronken
omdat LBC-NVK, niet gemandateerd akkoord was met vervanging van de
toenmalige HBO5 door een verpleegassistent. Walter Cornelis heeft daar
toen een stokje voor kunnen steken.
Laten de vakbonden opnieuw van zich horen en
behoeden ze aldus Vlaanderen voor een niet meer vermijden langdurig tekort aan
verpleegkundigen. Evenzeer om de devaluatie en miskenning van 40% van het huidig
verpleegkundig personeel te voorkomen. Kan men met een streep de
opleiding die al vijftig jaar verpleegkundigen genereert naar de vuilbak
verwijzen? Zal daarbij deze kwalitatieve ontwaarding voor hen financiële
gevolgen hebben en zullen er inkomensverschillen komen tussen de oude
HBO5 en de nieuwe gedevalueerde instroom. En zal de aantrek van het
verpleegkundig beroep met inbegrip van het opbreken van de toegang voor
HB05-studenten, ook voor bachelors, geen nekslag
krijgen. Wat zal de impact zijn van de groeiende tekorten op de
arbeidsmarkt en meerder studierichtingen zich doorzetten en voor
grotere 'concurrentie' zullen zorgen.
En zal, zoals voor de mijnen na WO2, immigratie een uitweg moeten bieden met grote wervingscampagnes
in het buitenland.
Of zullen uiteindelijk de kledijcodes aangepast worden en
moslima's zowel
in opleiding als tewerkstelling in grotere mate ingeschakeld en
toegelaten worden tot het maatschappelijke leven zoals in
de grote meerderheid van de landen, waar religie geen voorwerp van
discriminatie in het burgerleven meer vormt. Welke politieke partij zal
zich hier sterk voor maken en zich meteen, in het vooruitzicht van de
komende verkiezingen, versterken? Wie tranen plengt over huidige of
toekomstige tekorten verpleeg- en zorgpersoneel moet eerst in de eigen exclusie en in wezen racistische
gedachtegang kijken.
Met
vriendelijke groeten,
Jan
Hertogen, socioloog
0487 335 552
Wie geen
berichten meer wenst te ontvangen kan dit langs een Re melden met opgave
"Uitschrijven".
|