BuG 471 – Bericht uit het Gewisse – 09/08/2021 BuG 471 on-line Print Tablet Smartphone (7p) Quote:"Ik ben stiekem jaloers op de rol die mijn goede UHasselt-collega’s Geert Molenberghs en Niel Hens opnemen in de coronacrisis”, geeft Johan Ackaert, decaan van de Faculteit Rechten van de UHasselt, toe. “Door rekening te houden met hun adviezen slaagde de regering erin om een totale ineenstorting van het gezondheidssysteem af te wenden. Het voornemen van de Vlaamse regering om de stemplicht bij de lokale en provinciale verkiezingen af te schaffen, toont jammer genoeg aan dat niet alle bestuurlijke niveaus in dit land hetzelfde luisterend oor hebben voor evidence based inzichten” Degradatie stemplicht naar stemrecht, nu ook voor Vlamingen
Wat is nu al het
voorzienbare effect van de afschaffing? Lees ook: 15 politologen tegen afschaffing stemlicht
Bronnen: Inleiding: Gemeenteraadsleden vertegenwoordigen de gehele bevolking, -18 jarigen inbegrepen en ook degenen die geen stemrecht hebben of individueel beslissen om niet te gaan stemmen. Het aantal gemeenteraadsleden wordt berekend op basis van alle inwoners van een gemeente. In plaats van de stemplicht uit te breiden naar alle inwoners door de stemplicht in te voeren voor stemgerechtigde vreemdelingen en het uit te breiden naar alle verblijfsgerechtigde vreemdelingen, wordt de democratie beknot en het democratisch gehalte uitgehold door de stemplicht af te schaffen. 1. Het voor de hand liggend gevolg van het afschaffen van de stemplicht in het Vlaams gewest is tweevoudig: 1.1 De blanco en ongeldige stem zal in grote mate wegvallen. Het % blanco en ongeldige stemmen - volledig te onderscheiden van de niet-uitgebrachte stem - is vooral gesitueerd in landelijke gebeden, gebieden waar oa extreemrechts de boventoon heeft. In Zuienkerke werden geen verkiezingen georganiseerd vandaar de witte vlek op het kaartje.
1.2. Door het afschaffen van de stemplicht riskeren de niet-stemmers riskeren geen (niet geïnde) boete meer. Het betreft hier uitsluitend de stemplichtigen, dwz ook het beperkt aantal vreemdelingen dat zich ingeschreven had voor de verkiezingen. Het afschaffen van de stemplicht zal geen verandering brengen in de huidige 'stemplichtigen' die zich niet aanbieden in het stemhokje. Het huidig aantal niet-stemmers kan in de landelijke regio's een aanduiding zijn voor de mate waarin hun aantal zal vergroten, en dus voor een lager stemmenaantal zal zorgen van partijen die in landelijke gebieden hun kiesvolk rekruteren.
2. In plaats van het democratisch deficit te verminderen wordt het vergroot. De plicht voor vreemdelingen om zich in te schrijven voor lokale verkiezingen, waar zeer beperkt gevolg aan gegeven wordt, geeft al aan waartoe de omzetting van stemplicht in stemrecht kan/zal leiden. Afschaffen stemplicht maakt Vlamingen vreemdelingen in eigen regio, zoals er nu nog geen stemplicht voor vreemdelingen geldt 3. Pearsons Correlatiecoëfficiënt: Partijen en niet-stemmers en blanco/ongeldige stemmen. Wat is de huidige relatie tussen de blanco/ongeldige stem en het niet stemmen met het % dat elke partij behaalt. Deze relatie geeft een aanduiding van het samengaan van de kiesuitslag van een partij en het % blanco/ongeldige en niet-stemmers. Als een rangschikking opgemaakt wordt van de gemeenten volgens % kiesuitslag van een partij en een rangschikking van het % blanco/ongeldige stemmen, wat is dan het verband/de relatie tussen de twee, zonder dat het één oorzaak is van het andere. Maw wat is de voorspelbaarheid van het aantal blanco-stemmen, als het % kiesuitslag gekend is. De mate van voorspelbaarheid wordt uitgedrukt door een coëfficient van 0 tot 1, die daarbij positief of negatief kan zijn, dwz positieve samenhang, bv veel blanco/ongeldige stemmen in gemeenten met een hoog % VB-stemmers, of negatief, laag % blanco/ongeldige stemmen in gemeenten waar de PVDA veel stemmen haalt. Hieronder een matrix waarin voor elke partij de Pearsons Correlatiecoëfficiënt wordt berekend voor de elementen van het (niet)democratisch karakter van de verkiezingen in 2018. 3.1. Partijen, niet-stemmers en blanco/ongeldige stemmen
Duidelijk wordt dat blanco/ongeldig stemmen en niet naar het stemhokje gaan twee onderscheiden werkelijkheden zijn, die niet samengaan, en als ze samengeteld worden, elkaar in grote mate opheffen. In gemeenten met een hoog % Vlaams Belangstemmers zijn er aanmerkelijk minder niet stemmers dan in gemeenten waar de PVDA en vooral Groen hun stemmen halen. De meest opvallende relatie, -0,5049 wordt evenwel vastgesteld bij de N-VA met de sterkste negatieve relatie tussen niet-stemmen en een beter kiesresultaat, dwz dat in gemeenten waar N-VA sterk staat er minder niet-stemmers zijn. Het afschaffen van de stemplicht zal hier dan ook het minste effect hebben. Zijn het ondermeer deze overwegingen of speculaties die de partijen in de regering er toe gebracht hebben de stemplicht te annuleren? De impact van het wegvallen van de blanco en ongeldige stem kan als nihil beschouwd worden omdat ze nu ook al geen gewicht leggen op de verdeling van de politieke macht. De volgende vraag stelt zich wel voor het niet (meer) gaan stemmen: voor welke (sociale) groepen zal het afschaffen van de stemplicht hun vertegenwoordiging op het lokale politieke vlak het sterkst inperken? De mate van deelname(mogelijkheid) van vreemdelingen aan de verkiezingen tot nu toe geeft daar een eerste aanduiding van. Zal het afschaffen van de stemplicht een accelerator zijn voor vreemdelingen om zich nu wél in te schrijven en welke partijen zullen daar het meeste voordeel aan doen? 3.2. Partijen, % uitsluiting van stemrecht en mate van opnemen stemrecht vreemdelingen, onderscheiden voor EU en niet-EU (+5 jaar verblijf).
De sterkste relatie is deze tussen de uitslagen van de PVDA en Groen en de mate van niet inschrijving van niet-EU inwoners met meer dan 5 jaar verblijf. Bij het Vlaams belang is dit samengaan telkens negatief, maar het sterkst negatief bij de CD&V wat niet-Europese vreemdelingen betreft. Enkel voor Groen is dit positief voor EU-inwoners. 3.3. Samengaan van het % +18-jarigen dat niet vertegenwoordigd is in gemeenten en de uitslag van de verschillende partijen. Het betreft dus geen oorzakelijke relatie maar wel het samengaan van de uitslag per partij en de mate waarin er niet-representativiteit optreedt. De representativiteit komt voort uit - vreemdelingen van
buiten de EU die minder dan 5 jaar in België verblijven
Behoudens PVDA en Groen hebben alle andere partijen een negatieve relatie, het sterkst bij het Vlaams Belang. Een hoge mate van niet-representativiteit van verkiezingen (-0,2775) gaat samen met een hogere score voor het Vlaams Belang. Is dit een waarschuwing voor de huidige politieke klasse die de stemplicht op lokaal niveau afschaft: hoe minder representativiteit, hoe beter extreemrechts zal scoren? 3.4. Een laatste en niet onbelangrijk element is de mate waarin de -18 jarigen, dwz de bevolking onder de kiesgerechtigde leeftijd, gerepresenteerd wordt door de verkozen vertegenwoordigers, en welke partij daar het meest mee matcht.
Ook hier is de relatie op PVDA en vooral Groen na, negatief, dwz hoe meer -18 jarigen, hoe minder representativiteit van verkiezingen bij de +18 jarigen. De grote(re) gezinnen zijn dus het minst gediend met gemeenten en uitslagen waarbij de reguliere partijen en extreem rechts sterk staan. Zal op termijn de demografie het democratisch deficit oplossen en komaf maken met alle demagogie en illusoire verwachtingen verbonden aan het identitair en nationalistisch discours? 4. Voor welke (sociale) groepen kan het afschaffen van de stemplicht hun vertegenwoordiging op het lokale politieke vlak het sterkst inperken of juist het sterkst bevorderen? In onderstaande tabel wordt de Pearsons Correlatie, dwz de mate van samengaan, positief of negatief en op een schaal van 0 tot 1 berekend tussen het % aanwezigheid in een gemeente van het kenmerk en enerzijds het % niet-stemmers op stemplichtigen en het % Blanco-ongeldige stemmen op het aantal uitgebrachte stemmen anderzijds. Mia= migratieachtergrond.
Merk het groot verschil tussen Belgen met migratieachtergrond (Belg geworden vreemdelingen en hun nakomelingen) en Belgen zonder migratieachtergrond. Alle kenmerken die verbonden zijn aan een (groot)stedelijke omgeving, met groeiende aanwezigheid van inwoners met migratieachtergrond gaan meestal samen met een groter % niet-stemmers, kenmerken verbonden aan landelijke gemeenten (oa de maakindustrie, ambtenaren, welzijn, oudere bevolking) gaan soms samen met een groter % blanco en ongeldige stemmen. 5. Wie verder wil nadenken over de mate waarin sociale kenmerken in een gemeente samengaan met het % kiesuitslag van de verschillende partijen kan de Pearsons correlatiecoëfficiënt in onderstaande tabel eens van naderbij bekijken. Elkeen kan er z'n eigen commentaar bij bedenken. Mia= migratieachtergrond.
Enkele van de meest
opvallende samenhangen: Dit samengaan of deze
samenhang betekent niet dat al degenen die aan een kenmerk beantwoorden
zulk stemgedrag ontwikkelen, wel dat in de mater er inwoners een kenmerk
vertonen, de kans groter of kleiner is dat in de gemeente een partij goed
of minder goed scoort. Een verdere en meer diepgaande analyse van de niet- en ongeldige stem vindt men in het belangwekkend artikel van De Maesschalck in Sampol, Sampol 2018 - Filip De Maesschalck, "Hoe representatief waren de verkiezingen van 2018?". Hieronder een printscreen van de tabel met de basisgegevens voor 2018:
Oproep: Wie kan npdata.be een programma
bezorgen/aanwijzen dat
Tot slot:
Niet te vergeten dat het aandeel van stemgerechtigde Belgen met
migratieachtergrond hand over hand zal toenemen, en sommige
bevolkingsgroepen, oa Belgen zonder migratieachtergrond vooral in de
oudere bevolking door overlijden wegvallen. Als zij daarbij door het
afschaffen van de stemplicht hun aandeel sterk(er) zien verminderen, zal
de migratiestem, zeker in de stedelijke gebieden aan kracht en impact
winnen. In Brussel is dit al gerealiseerd, Antwerpen en alle andere centrum- en kleinere steden zullen volgen. Enkel in de landelijke gebieden
zal men nog de illusie koesteren dat de omslag nog kan gemaakt worden. Jan Hertogen, socioloog |