BuG
470
– Bericht uit het
Gewisse – 10/04/2021
BuG 470 on-line
Print
Tablet
Smartphone (11p)
Instroom verpleegstudenten stijgt met 30,8% in 20/21,
+23,5% bij de HBO5 en +38,2% bij de bachelors, in totaal
7.046 eerstejaars waarvan 3.348 HBO5 en 3.698 Bachelor
Tabel
Verpleegstudenten 1980-2021 Vlaamse gemeenschap
met aantallen en % op bevolking met telkens de evolutie-index
Vergelijking Bachelor Franse gemeenschap tot 2018/2019
en HBO5 (4jaar in Franse gemeenschap) tot 2019/2020
Tabel
Verpleegstudenten 1980-2020 Franse gemeenschap
met aantallen en % op bevolking met telkens de evolutie-index
Ter info:
Rapport HBO5 opleiding in beeld, 31/03/2021
Noot
vooraf: Sinds 1980 worden vroedkundigen meegeteld
in de evolutie van verpleegstudenten, ook al kregen ze vanaf
2018 een andere erkenning. Hoe dan ook is verpleegkunde
complementair ten aanzien van vroedkunde en omgekeerd.
Update: tabel 4 werd conform gemaakt met tabel 3
Vooraf:
40 jaar evolutie verpleegstudies: 1980/1981-2020/2021
met
dank aan Michel Foulon en Roseline Debaillie (NVKVV)
en Jozef Pacolet
(HIVA), vraag/aanbod zorg, welzijn, cultuur
Deze
opgebouwde en jaarlijks bijgehouden tijdslijn met de aantrek van de verpleegstudies
overspant in 2021 40 jaar. De data en grafieken geven het beeld van
1980/1981 tot 2021. Michel Foulon van het NVKVV was de eerste om in 1994
onderzoek op te starten naar het Aanbod van verpleegkundigen
waarop het Sociaal Fonds voor de Privé-ziekenhuizen kon voortbouwen. Dit met
het opzetten van langlopende onderzoeksprojecten olv Jozef Pacolet van het
HIVA die hiermee aan de de Europese top kwam van
onderzoek naar vraag en aanbod
van zorgpersoneel. Waarom is hierin niet verder geïnvesteerd door de Sociale
Fondsen voor zorg, welzijn en cultuur en door de overheid? Er is ondermeer nog
geen enkel equivalent ontwikkeld om de door npdata opgebouwde data-stocks
en knowhow over te nemen en verder te zetten.
Voor het eerst wordt in dit bericht terug
aangenoopt met de vergelijking aantrek verpleegstudies in de Vlaamse en
de Franse gemeenschap, zodat opnieuw een beeld kan geschetst van het aantal
verpleegstudenten op alle niveaus in België. De uitwisselbaarheid en
erkenning van het verpleegkundig beroep met toegang zowel voor de A1
(PBA-verpleegkunde, universitair) als de A2 (HBO5) maakt België tot een echte draaischijf
waar oa Franse en ook Nederlandse studenten graag gebruik van maken.
1. Bronnen en methodologie
Bronnen: Op basis van de officieel door
de administraties opgemaakte voorlopige cijfers van inschrijvingen in de
HBO5-verpleegkunde en verpleeg- en vroedkunde in de Vlaamse gemeenschap,
kan het jaarlijkse overzicht opgemaakt van de evolutie in
studentenaantallen en dit reeds vanaf 1980.
Bachelors (Professionele Bachelors): Voor de bachelors wordt voortgegaan op 4
leerjaren en de studenten worden, omwille van de historische tijdslijn en
de vergelijkbaarheid
over deze 4 leerjaren verdeeld overeenkomstig de laatst gekende
doorstromingsgegevens per leerjaar. Voor het 4de jaar worden de
studenten genomen die voldoende punten hebben verzameld om in dit 4de jaar
af te studeren, nl. 1.990.
Brugstudenten: De 'brugstudenten' die hun
HBO5-kwalifciatie upgraden tot bachelor worden elk jaar in minderingen
gebracht omdat zij reeds de verpleegkwalificatie bezitten.
Gezien hier de laatste jaren geen telling van gebeurt wordt voortgegaan op
de laatst gekende aantallen.
2. Gevoelige groei van de aantrek
in 2020/2021 in de Vlaamse Gemeenschap
De instroom in verpleegstudies
is gevoelig verhoogd in 2020: 1.658 (+30,8%) waarvan 637 in de HBO5
(+23,5%) en 1.021 (+38,2%) bij bachelor verpleegkunde en vroedkunde. Hierin
zijn begrepen de VDAB-studenten die als werklozen een beroepsopleiding
verpleegkunde volgen in het regulier onderwijs en de werkenden van
project 600 die verzorgenden en andere beroepsprofielen in de gelegenheid
stellen een verpleegdiploma te behalen
In het schooljaar 2020/2021zijn er zo 856 VDAB-studenten en 250 project
600 studenten (berekening op basis van instroom 2019/2020) met
verpleegstudies gestart, naast de 5.733 'gewone studenten". Het is vooral
hier dat er nieuwe inschrijvingen zijn gebeurd, zowel van
generatiestudenten, dwz pas afgestudeerden uit de humaniora als zij-instromers vanuit andere opleidingen en personen die volledig op
eigen kracht verpleegstudies hebben aangevat. Onderstaande samenvattende
tabel start vanaf het schooljaar 2012/2013
3. Verpleegstudenten
2012-2021 HBO5 en Bachelor naar jaar, evolutie en statuut (VDAB, project
600, 'gewone' student).
Verpleegstudenten 2012-2021 HBO5/Bachelor - evolutie/aard 1ste jaars |
Jaar |
HBO5 |
|
Evol. 1 ste j. |
Waarvan 1-ste jaars |
|
1 |
2 |
3 |
|
Totaal |
Aantal |
% evol. |
VDAB |
Pr.600 |
Regul. |
12/13 |
3.001 |
2.200 |
1.759 |
|
6.960 |
|
|
1.050 |
148 |
1.803 |
13/14 |
3.415 |
2.393 |
1.716 |
|
7.524 |
414 |
13,8% |
1.352 |
109 |
1.954 |
14/15 |
3.181 |
2.605 |
2.037 |
|
7.823 |
-234 |
-6,9% |
1.191 |
128 |
1.862 |
15/16 |
3.240 |
2.274 |
2.245 |
|
7.759 |
59 |
1,9% |
1.100 |
165 |
1.975 |
16/17 |
2.862 |
2.427 |
2.003 |
|
7.292 |
-378 |
-11,7% |
931 |
130 |
1.801 |
17/18 |
2.785 |
2.396 |
1.997 |
|
7.178 |
-77 |
-2,7% |
715 |
165 |
1.905 |
18/19 |
2.475 |
2.234 |
2.100 |
|
6.809 |
-310 |
-11,1% |
620 |
218 |
1.637 |
19/20 |
2.711 |
2.129 |
1.941 |
|
6.781 |
236 |
9,5% |
633 |
180 |
1.898 |
20/21 |
3.348 |
2.231 |
2.111 |
|
7.690 |
637 |
23,5% |
654 |
220 |
2.474 |
Evol. |
23,5% |
4,8% |
8,8% |
|
13,4% |
|
|
|
|
|
Jaar |
Bachelor |
Evol. |
% Evol. |
Waarvan 1-ste jaars |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
Totaal |
1ste J. |
1ste J. |
VDAB |
Pr.600 |
Regul. |
12/13 |
3.932 |
2.871 |
2.716 |
|
9.519 |
|
|
375 |
36 |
3.521 |
13/14 |
3.938 |
2.910 |
2.920 |
|
9.768 |
6 |
0,1% |
427 |
29 |
3.482 |
14/15 |
4.088 |
2.914 |
2.960 |
|
9.962 |
150 |
3,8% |
255 |
27 |
3.806 |
15/16 |
4.512 |
3.025 |
2.964 |
|
10.501 |
424 |
10,4% |
221 |
25 |
4.266 |
16/17 |
4.177 |
3.339 |
3.077 |
|
10.593 |
-334 |
-7,4% |
121 |
10 |
4.046 |
17/18 |
3.436 |
3.091 |
3.396 |
|
9.923 |
-741 |
-17,7% |
124 |
34 |
3.278 |
18/19 |
3.181 |
2.543 |
3.144 |
|
8.868 |
-255 |
-7,4% |
134 |
28 |
3.019 |
19/20 |
2.677 |
2.354 |
2.441 |
2.029 |
9.501 |
-505 |
-15,9% |
140 |
22 |
2.515 |
20/21 |
3.698 |
1.981 |
2.260 |
1.990 |
9.929 |
1.021 |
38,2% |
202 |
30 |
3.466 |
Evol. |
38,2% |
-15,9% |
-7,4% |
-1,9% |
4,5% |
|
|
|
|
|
Jaar |
Totaal |
|
Evol. |
% Evol. |
Waarvan 1-ste jaars |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
Totaal |
1ste J. |
1ste J. |
VDAB |
Pr.600 |
Regul. |
12/13 |
6.933 |
5.071 |
4.475 |
|
16.479 |
|
|
1.425 |
184 |
5.324 |
13/14 |
7.353 |
5.303 |
4.636 |
|
17.292 |
420 |
6,1% |
1.779 |
138 |
5.436 |
14/15 |
7.269 |
5.519 |
4.997 |
|
17.785 |
-84 |
-1,1% |
1.446 |
155 |
5.668 |
15/16 |
7.752 |
5.299 |
5.209 |
|
18.260 |
483 |
6,6% |
1.321 |
190 |
6.241 |
16/17 |
7.039 |
5.766 |
5.080 |
|
17.885 |
-712 |
-9,2% |
1.052 |
140 |
5.847 |
17/18 |
6.221 |
5.487 |
5.393 |
|
17.101 |
-818 |
-11,6% |
839 |
199 |
5.183 |
18/19 |
5.656 |
4.777 |
5.244 |
|
15.677 |
-565 |
-9,1% |
754 |
246 |
4.656 |
19/20 |
5.388 |
4.483 |
4.382 |
2.029 |
16.282 |
-269 |
-4,8% |
773 |
202 |
4.413 |
20/21 |
7.046 |
4.212 |
4.371 |
1.990 |
17.619 |
1.658 |
30,8% |
856 |
250 |
5.940 |
Evol. |
30,8% |
-6,1% |
-0,2% |
-1,9% |
8,2% |
|
|
|
|
|
4.
Evolutie grafieken 2000-2021 1ste jaars en % HBO5 op totaal
De instroom
in de HBO5 heeft in 2020/2021 deze van de bachelors ingehaald,
hetgeen 20 jaar geleden was. De totale instroom blijft nog onder deze van
2015/2016.



5.
Verpleegstudenten 1ste jaars en totaal HBO5/Bachelor 1980-2021
Verpleegstudenten HBO5 en Bachelor Vlaanderen 1980-2021 |
|
Eerstejaars |
Totaal |
|
HBO5 |
Bachelor |
Totaal |
HBO5 |
Bachelor |
Totaal |
80/81 |
2.336 |
2.545 |
4.881 |
5.622 |
6.238 |
11.860 |
81/82 |
2.542 |
2.790 |
5.332 |
6.074 |
6.545 |
12.619 |
82/83 |
2.470 |
2.602 |
5.072 |
6.128 |
6.445 |
12.573 |
83/84 |
2.390 |
2.468 |
4.858 |
6.172 |
6.339 |
12.511 |
84/85 |
2.183 |
2.264 |
4.447 |
5.652 |
6.030 |
11.682 |
85/86 |
1.983 |
2.141 |
4.124 |
5.218 |
5.679 |
10.897 |
86/87 |
1.628 |
2.061 |
3.689 |
4.666 |
5.343 |
10.009 |
87/88 |
1.625 |
2.248 |
3.873 |
4.390 |
5.468 |
9.858 |
88/89 |
1.434 |
2.321 |
3.755 |
4.045 |
5.658 |
9.703 |
89/90 |
1.348 |
1.885 |
3.233 |
3.783 |
5.336 |
9.119 |
90/91 |
1.199 |
1.790 |
2.989 |
3.275 |
5.092 |
8.367 |
91/92 |
1.238 |
1.959 |
3.197 |
3.066 |
4.956 |
8.022 |
92/93 |
1.340 |
1.950 |
3.290 |
3.187 |
4.981 |
8.168 |
93/94 |
1.528 |
2.253 |
3.781 |
3.562 |
5.527 |
9.089 |
94/95 |
1.677 |
2.372 |
4.049 |
3.910 |
5.791 |
9.701 |
95/96 |
1.491 |
2.425 |
3.916 |
3.888 |
6.048 |
9.936 |
96/97 |
1.709 |
2.596 |
4.305 |
4.054 |
6.231 |
10.285 |
97/98 |
1.678 |
2.661 |
4.339 |
4.106 |
6.092 |
10.198 |
98/99 |
1.532 |
2.614 |
4.146 |
4.075 |
6.062 |
10.137 |
99/00 |
1.400 |
2.138 |
3.538 |
3.725 |
5.497 |
9.222 |
00/01 |
1.630 |
2.009 |
3.639 |
3.932 |
5.135 |
9.067 |
01/02 |
1.597 |
1.986 |
3.583 |
4.016 |
4.666 |
8.682 |
02/03 |
1.605 |
2.170 |
3.775 |
4.204 |
4.984 |
9.188 |
03/04 |
1.794 |
2.325 |
4.119 |
4.328 |
5.135 |
9.463 |
04/05 |
1.640 |
2.243 |
3.883 |
4.343 |
5.689 |
10.032 |
05/06 |
1.577 |
2.263 |
3.840 |
4.247 |
5.739 |
9.986 |
06/07 |
1.791 |
2.746 |
4.537 |
4.402 |
6.108 |
10.510 |
07/08 |
1.777 |
2.665 |
4.442 |
4.414 |
6.400 |
10.814 |
08/09 |
2.024 |
3.071 |
5.095 |
4.880 |
7.110 |
11.990 |
09/10 |
2.378 |
3.565 |
5.943 |
5.314 |
7.844 |
13.158 |
10/11 |
2.566 |
3.608 |
6.174 |
5.932 |
8.558 |
14.490 |
11/12 |
2.830 |
3.880 |
6.752 |
6.559 |
9.233 |
15.652 |
12/13 |
3.001 |
3.932 |
6.933 |
6.960 |
9.519 |
16.479 |
13/14 |
3.415 |
3.938 |
7.353 |
7.524 |
9.768 |
17.292 |
14/15 |
3.181 |
4.088 |
7.269 |
7.823 |
9.962 |
17.785 |
15/16 |
3.240 |
4.512 |
7.752 |
7.759 |
10.501 |
18.260 |
16/17 |
2.862 |
4.177 |
7.039 |
7.292 |
10.593 |
17.885 |
17/18 |
2.785 |
3.436 |
6.221 |
7.178 |
9.923 |
17.101 |
18/19 |
2.475 |
3.181 |
5.656 |
6.809 |
8.868 |
15.677 |
19/20 |
2.711 |
2.677 |
5.388 |
6.781 |
9.501 |
16.282 |
20/21 |
3.348 |
3.698 |
7.046 |
7.690 |
9.929 |
17.619 |

6.
Reguliere/gewone student, VDAB en project 600
De instroom
van de gewone studenten is na het 'topjaar' afgenomen en de laatste drie
jaar gestabiliseerd.

Wanneer de
evolutie voor HBO5 en Bachelor onderscheiden wordt is de evolutie van
gewone studenten sinds 2011/2012, op een dip in 2018/2019 na, vrij
constant en is er een sterke afname van de instroom van VDAB-studenten.
Deze afname weerspiegelt de groeiende arbeidsmarkt en het gevecht om de
werkloze, tot het coronavirus roet in het eten kwam gooien.

VDAB en
project 600 zijn veel minder
aanwezig bij de bachelorstudenten

7.
Vergelijking evoluties verpleegstudenten Vlaamse en Franse Gemeenschap
Na zes jaar
onderbreking wordt opnieuw de vergelijking gemaakt tussen de evoluties in
de Vlaamse en Franse gemeenschap en wordt het totaal van de
verpleegstudenten in België opgemaakt, met onderscheid A2 (HBO5) en A1 (Bachelor). De
speciaal opgevraagde statistiek in de Franse Gemeenschap loopt voor de HBO5
tot 2019/2020 en voor bachelors tot 2018/2019. Het is dus maar in de
komende jaren dat een volledige vergelijking kan gemaakt voor wat
inschrijvingen in 2020/2021 betreft.
Dit % is een 'referentie%' omdat het uiteraard niet voor alle
studenten om generatie-studenten gaat, die na hun humaniora een eerste
keuze maken maar om bv studenten die pas na een jaar of enkele jaren tot
verpleegstudies overgaan, werkzoekenden en ook de werkenden in project
600. In de Franse gemeenschap komen een goed aandeel studenten uit
Frankrijk nadat daar de verpleegkunde A2 werd afgeschaft en de Fransen nu
in België een volwaardig en Europees erkend verpleegdiploma komen behalen.
Uit
het onderzoek van 2011 van de Federale Overheidsdienst
Gezondheid naar ondermeer de domicilie van de verpleegstudenten blijkt dat
in Vlaanderen (1,9% Nederlanders) en Wallonië ( 28,6% Fransen) in België
verpleegstudies volgen, in
Henegouwen en Namen is dat zelfs de helft van de Studenten, cfr.PPS
met de resultaten van het onderzoek, zoals in
BuG 176
uitgebreid besproken is. We hernemen hier
de tabel met de domicilie van de verpleegstudenten in het schooljaar
2011/2012. Eerder dan af te nemen zijn deze %-ges allicht toegenomen
Verpleegstudent buitenl. domicilie/provincie |
Provincie |
% Buitenl. |
% Buitenl. |
|
Totaal |
A2 |
Luxemburg |
49,6% |
78,0% |
Namen |
45,1% |
60,8% |
Henegouwen |
35,8% |
43,9% |
Brussel |
17,1% |
14,5% |
Luik |
11,3% |
7,8% |
Oost-Vlaanderen |
5,5% |
5,5% |
Antwerpen |
1,5% |
1,5% |
Limburg |
1,1% |
0,9% |
West-Vlaanderen |
0,2% |
0,2% |
Vlaams-Brabant |
0,2% |
0,0% |
Voor
de
Vlaamse gemeenschap gaat het in hoofdzaak over Nederlanders, voor de
Waalse gemeenschap over Fransen. In Brussel betreft het een internationaal
gemengd publiek waarbij ook Congo (DR) aanwezig is. Het is vooral in de
HBO5-opleiding dat deze studenten met domicilie in het buitenland terug
te vinden zijn.
In Frankrijk
werd de HBO5-opleiding afgeschaft en voor zover we kunnen afleiden, is
de toegang tot het verpleegkundig beroep enkel mogelijk op het niveau van
bachelor, met de mogelijkheid tot het verwerven van een universitaire
titel, zie
Institut de formation en soins infirmiers. De dip in de HBO5 opleiding
in Wallonië kan ook te maken hebben met de verlenging van de
HBO5 studies tot 4 jaar, de eerste studeren af in deze nieuwe cyclus in
2019/2020. De HBO5 in de Vlaamse gemeenschap bedraagt drie studiejaren.
7.1.
Tabel en grafieken
verpleegstudenten naar gemeenschap
Verpleegstudenten naar gemeenschap 1980-2021 |
|
Eerstejaars |
Totaal studenten |
|
Nederl.-talige |
Frans-talige |
Totaal |
Nederl.-talige |
Frans-talige |
Totaal |
80/81 |
4.881 |
2.820 |
7.701 |
11.860 |
6.691 |
18.551 |
81/82 |
5.332 |
2.938 |
8.270 |
12.619 |
6.983 |
19.602 |
82/83 |
5.072 |
3.005 |
8.077 |
12.573 |
7.040 |
19.613 |
83/84 |
4.858 |
2.986 |
7.844 |
12.367 |
7.074 |
19.441 |
84/85 |
4.447 |
2.852 |
7.299 |
11.523 |
6.861 |
18.384 |
85/86 |
4.124 |
2.609 |
6.733 |
10.740 |
6.429 |
17.169 |
86/87 |
3.689 |
2.603 |
6.292 |
9.865 |
6.202 |
16.067 |
87/88 |
3.873 |
2.486 |
6.359 |
9.703 |
5.941 |
15.644 |
88/89 |
3.755 |
2.301 |
6.056 |
9.545 |
5.753 |
15.298 |
89/90 |
3.233 |
2.065 |
5.298 |
8.978 |
5.465 |
14.443 |
90/91 |
2.989 |
2.118 |
5.107 |
8.187 |
5.314 |
13.501 |
91/92 |
3.197 |
2.405 |
5.602 |
7.826 |
5.433 |
13.259 |
92/93 |
3.290 |
2.621 |
5.911 |
8.013 |
5.867 |
13.880 |
93/94 |
3.781 |
3.478 |
7.259 |
8.966 |
7.157 |
16.123 |
94/95 |
4.049 |
4.356 |
8.405 |
9.556 |
8.511 |
18.067 |
95/96 |
3.916 |
4.344 |
8.260 |
9.810 |
9.096 |
18.906 |
96/97 |
4.305 |
4.819 |
9.124 |
10.149 |
9.721 |
19.870 |
97/98 |
4.339 |
5.061 |
9.400 |
10.091 |
10.276 |
20.367 |
98/99 |
4.146 |
4.762 |
8.908 |
10.137 |
10.206 |
20.343 |
99/00 |
3.538 |
4.517 |
8.055 |
9.222 |
9.613 |
18.835 |
00/01 |
3.639 |
4.347 |
7.986 |
9.067 |
9.660 |
18.727 |
01/02 |
3.583 |
4.417 |
8.000 |
8.682 |
9.500 |
18.182 |
02/03 |
3.775 |
4.590 |
8.365 |
9.188 |
9.666 |
18.854 |
03/04 |
4.119 |
4.712 |
8.831 |
9.463 |
9.965 |
19.428 |
04/05 |
3.883 |
4.925 |
8.808 |
10.032 |
10.357 |
20.389 |
05/06 |
3.840 |
5.162 |
9.002 |
9.915 |
10.817 |
20.732 |
06/07 |
4.537 |
5.206 |
9.743 |
10.510 |
11.088 |
21.598 |
07/08 |
4.442 |
5.016 |
9.458 |
10.814 |
11.290 |
22.104 |
08/09 |
5.095 |
5.411 |
10.506 |
11.990 |
11.713 |
23.703 |
09/10 |
5.943 |
5.917 |
11.860 |
13.158 |
12.397 |
25.555 |
10/11 |
6.174 |
6.525 |
12.699 |
14.490 |
13.326 |
27.816 |
11/12 |
6.710 |
6.627 |
13.337 |
15.792 |
14.007 |
29.799 |
12/13 |
6.933 |
6.667 |
13.600 |
16.479 |
14.508 |
30.987 |
13/14 |
7.353 |
7.200 |
14.553 |
17.292 |
15.181 |
32.473 |
14/15 |
7.269 |
7.352 |
14.621 |
17.785 |
15.560 |
33.345 |
15/16 |
7.752 |
7.486 |
15.238 |
18.260 |
16.396 |
34.656 |
16/17 |
7.039 |
6.755 |
13.794 |
17.885 |
15.719 |
33.604 |
17/18 |
6.221 |
6.359 |
12.580 |
17.101 |
14.832 |
31.933 |
18/19 |
5.656 |
5.993 |
11.649 |
15.677 |
13.664 |
29.341 |
19/20 |
5.638 |
|
|
16.532 |
|
|
20/21 |
6.861 |
|
|
17.619 |
|
|


Bij gelijke
instroom is de uitval in de Franse gemeenschap beduidend hoger, anders
gezegd is het doorstromen naar een volgend leerjaar en het afstuderen hoger in
de Vlaamse dan in de Franse gemeenschap. Dit kan mede veroorzaakt zijn
door het grote aantal Franse studenten in de Franstalige scholen.
7.2. % verpleegstudenten op de bevolking naar gemeenschap
Om een
vergelijking te maken tussen de aantrek in de verschillende landsdelen
moeten de verpleegstudenten in verhouding tot de bevolking gesteld. In volgende grafieken wordt
verder gegaan op het % op de 18 jarigen voor eerste
jaar en op 18-21 jarigen voor het totaal verpleegstudenten als
referentieaantal, want vele studenten zijn ouder. Door de noemer gelijk te
houden en rekening te houden met de evolutie van 18 jarigen de laatste 40
jaar kan de aantrek van verpleegstudies tussen de gemeenschappen
vergeleken worden.
1ste
jaars verpleegkunde % op 18 jarigen naar gemeenschap


Zowel A2 als
A1 niveau laten eenzelfde evolutie zien. Tot 1991/1992 is de aantrek en
evolutie gelijk, om te differentiëren na de volledige splitsing van de
onderwijsbevoegdheid, om vanaf 1999 opnieuw gelijklopend te worden.
Mogelijk gaat de sterkere stijging van de instroom in de Franse
gemeenschap samen met de wijziging van het verpleegkunde- onderwijsbeleid
in Frankrijk.

Totaal
aantal verpleegstudenten % 18-21 jarigen naar gemeenschap


Vooral de verpleegkundestudies A2 hebben de laatste jaren aantrek verloren, allicht omdat vanaf 2016/2017 naar een
vierjarige opleiding werd overgegaan, waarin in 2019/2020 vierdejaars in de
statistiek opduiken.

Vanaf
2007/2008 is de aantrek in de Vlaamse gemeenschap verhoogd maar de terugval
in 2013/2014 is gelijklopend voor beide gemeenschappen, met een zichtbaar
herstel in de Vlaamse gemeenschap vanaf 2018/2019, wat zich in 2020/2019
doorgezet heeft. Voor de Franse gemeenschap zijn hierover nog geen
gegevens bekend, ook al is er bij de A2 een lichte ombuiging van de
negatieve tendens merkbaar.
7.3. % A2
verpleegstudenten op het totaal


Na twee
decennia convergentie van % A2 naar % A1 in beide gemeenschappen, is in 2010/2011 een divergentie begonnen die zich tot op de dag van vandaag
versterkt waarbij de A2 meer en meer de neergang van de A1 verpleegkunde
compenseert. In de Vlaamse gemeenschap is dit mede het resultaat van de
instroom van werkzoekenden en werkenden die de gelegenheid krijgen om een
verpleegkundige kwalificatie te verwerven. Nu ook andere beroepsgroepen en
sectoren mogelijkheden tot herscholing zullen bieden zal het aandeel van
A2 verpleegkundigen alleen maar stijgen.
8.
Verpleegstudenten in België
1980-2019


Deze grafieken kunnen maar bijgewerkt worden
tot 2018/2019. Maar als de gezondheidszorg
zou herfederaliseren kunnen ze
meteen hun nut bewijzen.
Slotoverweging: Men kan zich
afvragen waarom de A2 verpleegstudies, als ingang tot
het verpleegkundig beroep, de laatste decennia en tot op vandaag onder
druk staan. Het lobby-en van de beroepsorganisaties in beide gemeenschappen met een bruggehoofd in de Europese cenakels, is moeilijk te begrijpen vanuit het
belang van de aanwezigheid van de A2 op de werkvloer en in de studies. Of het moet
zijn dat vooral in de Franse gemeenschap men zich wil ontdoen van een
studierichting, waar vooral 'Fransen' gebruik van maken, mede doordat in
Frankrijk deze richting niet (meer) bestaat en men zich daaraan wil
spiegelen?
Kan de strijdbijl eindelijk begraven worden?
Jan Hertogen, socioloog.
|