BuG
462– Bericht uit het
Gewisse – 26
november
2020 Onder de volgende hoofdingen worden enkele overwegingen gemaakt bij het huidige beleid van bestrijding van het coronavirus. 1.
De ethische misvatting,
want de samenleving telt, iedereen inbegrepen
Regelmatig worden updates gemaakt van de besmettingssituatie en -evolutie
op basis van de dagcijfers zoals elke nacht gepubliceerd voor alle testen
die de dag voordien zijn ingegeven in de database van Sciensano, en die
door npdata verwerkt worden en doorgegeven aan het dashboard van de
universiteit van Hasselt, zie
UHasselt -
Dashboard covid-19. Voor het grafisch evolutieoverzicht van elke
gemeente met staafgrafiek voor het aantal besmettingen en evolutielijnen
van de week- en 14-daagse incidentie alsmede een tabel met het aantal
besmettingen per dag, week en twee weken, en de overeenkomstige
incidenties (per 100.000 inwoners) zie
UHasselt -
Schooltool. Met vriendelijke groeten, Jan
Hertogen, socioloog 1. De ethische misvatting, want de samenleving telt, iedereen inbegrepen De keuze, motivering, perspectief om het virus zo veel als mogelijk uit de samenleving en het sociale leven te bannen is geen ‘ethische’ keuze met de eraan verbonden motivaties, maar een samenlevingskeuze, met een gelijk belang voor alle inwoners. Als in China en Nieuw-Zeeland, een ‘socialistisch’ en een ‘democratisch’ land het virus is verdreven en als het toch de kop opsteekt wordt getraceerd, geïsoleerd aan de bron en alle eraan verbonden contacten worden opgedroogd, het gevolg van een volledige lockdown én doelgericht beleid, dan wordt de gehele samenleving er beter van. Dat jongeren en de samenleving er in grote mate of zelfs uitsluitend op aan gesproken worden om de ‘maatregelen te volgen’ uit respect voor de ‘kwetsbaren’ is niet gericht op verantwoordelijkheid maar op schuldgevoel. Het is aanleiding tot handhaving en hardhandig optreden en leidt tot opstandigheid en onbegrepen verzet, niet uit onwil maar uit een onterechte of eenzijdige motivering, zonder sociale betrokkenheid, maatschappelijke keuze en met politieke halfslachtigheid. “Het virus straft elke halfslachtigheid “ zo stelde Merkel, en ze had het dan niet over de houding van de burgers maar over het beleid. 2. Politie en handhaving: aansluiting bij en weerspiegeling van burgers en werkelijkheid Aansluiten bij de werkelijkheden is essentieel in het wetenschappelijk observeren ervan. Kennis, begrip en inzicht zijn nodig om deze werkelijkheden te veranderen ifv het beoogde doel in een sociale samenhang die het voor de gehele bevolking beter maakt, ongeacht status, leeftijd of kwetsbaarheid. Enkel wanneer de besmettingen zo dicht mogelijk naar 0 zijn teruggeduwd, zal het voor iedereen, ook voor de kwetsbaren en ouderen beter worden. De bevolking mobiliseren om ‘de maatregelen toe te passen’ omwille van de ethische keuze voor kwetsbaren en ouderen is selectief, ongegrond en demotiverend. Het doel, het virus verslaan kan maar bereikt worden als het de samenleving in z'n geheel betreft omwille van de samenleving en het samenleven in z’n geheel. Daarbij groepen, jongeren, ‘allochtonen’, het gewone volk er op aankijken en met een schuldgevoel opzadelen is contraproductief, zeker als handhaving en toezicht met de harde hand worden afgedwongen, zeker als het om veiligheidsdiensten gaat die niet behoren tot de bevolking zoals in Brussel het geval is. ¼ van de er werkzame politieagenten woont ook in Brussel, en van die 25% heeft maar 1 op 10 een migratieachtergrond terwijl 82,5% van de Brusselse bevolking een vreemde afkomst heeft. Omdat cijferen toelaat werkelijkheden te begrijpen, kan iedereen zelf berekenen dat nog geen 3% van de in Brussel werkzame politieagenten een weerspiegeling is van de samenleving waaraan zij dienstbaar moeten zijn. Dit aandeel is de laatste zes jaar nog gedaald, alsmede het effectief kader dat de bevolkingstoename niet gevolgd heeft. Hopelijk verbindt de beslissing van minister Verlinden om meer politieagenten aan te werven zich met de verplichting dat het Brusselaars met migratieachtergrond moeten zijn, en kan zij de exclusie en discriminatie in het aanwervingsbeleid, zoals trouwens ook bij de cipiers en de brandweer het geval is, zeker in Brussel, breken. In De afspraak van 24/11/2020 doet rechter Hennart terecht een oproep voor meer burgerzin bij de politie, ondermeer bij het hoofd van de politie-Zuid die in de Afspraak enkele dagen voordien, geïnterviewd door Phara de Aguirre ongehinderd het vertrouwen van de burger in gerecht en politiek mocht ondermijnen. De politie dient trouwens beter opgeleid te zijn, om niet altijd met geweld te reageren op probleemsituaties, dixit Hennart. Waarop dezelfde Phara de Aguirre vroeg 'bent u niet een beetje wereldvreemd?'. Hoe wereldvreemd moet een journaliste zjjn om een man van de wereld zo te schofferen? 3. Vaart België blind, door tijdelijk annuleren van het testen van wie geen symptomen heeft. België heeft minder besmettingen dan Duitsland, in hoofdzaak door het veranderde testbeleid en niet alleen door de maatregelen en de mate waarin die gevolgd worden. In de besmettings'pikorde' is België het noorden kwijt en de vraag is of wel beslissingen kunnen genomen worden door het overlegcomité en of Europa deze gang van zaken zal (blijven) aanvaarden, gesteld dat ze op de hoogte zijn van het niet meer testen van wie geen symptomen heeft. Vanaf vrijdag 27/11/2020 zou het terug testen van deze groep in de cijfers zichtbaar (kunnen) zijn, zo stelde Van Gucht op de persconferentie van 25/11/2020. Maar Herman Goossens wees er al op dat er geen wettelijke regeling is om resultaten van ‘private testingen’, zoals door ondernemingen, bij voetballers, sportbeoefenaars en privépersonen worden uitgevoerd, verplicht te melden zodat geen contacttracing en bronnenonderzoek kan gebeuren. ‘Hopelijk komt die wetgeving er zo vlug als mogelijk”, zo klonk het op dezelfde persconferentie enigszins wanhopig. Deze persconferentie ging voor meer dan de helft van de tijd over het testen, zonder een woord te zeggen over de feitelijke impact van het niet meer testen van wie geen symptomen heeft, beslissing van 21/10 die voor het eerst impact had op het aantal uitgevoerde testen op 28/10. Sindsdien is het weekgemiddelde van het aantal testen teruggezakt tot minder dan de helft, 44% om precies te zijn op 24/11/2020. Zijn de andere helft allemaal asymptomatische coronabesmettingen? Of gaan een goed deel van de burgers die wel besmet zijn maar geen symptomen hebben, en die vroeger dus wel getest werden – onder de radar blijven of (verder) onder de rader gaan. De ziekenhuisinstroom, die vooralsnog op meer dan 200 per dag blijft (alarmniveau 4 in de voorstel-coronabarometer van enige tijd geleden) zal nog de enige besmettingsmeter zijn. En die instroom mag zorgen baren, niet alleen de bezette ziekenhuisbedden, die nog zeer hoog zijn, maar de dynamiek van uitstroom en vooral nog de aanhoudende instroom is nog erg hoog, zo stelde Meyfroidt in de Afspraak van 26/11/2020. 4. Het fake-nieuws van de huisartsenenquête van de artsenkrant Wanneer de kranten groot nieuws zouden maken over de prognoses van kiesresultaten terwijl de verkiezingen al achter de rug liggen met de echte uitslagen, dan zou hen het schaamrood op de wangen komen. Niet zoals het over en door de feiten voorbijgestreefde bevraging gaat van een dubieus clubje zoals de artsenkrant. Dan krijgt dit fake-news het allure van iets wat de mensen weer bang kan maken. Temeer ook omdat de artsenkrant zich, samen met andere dubieuzen, uitgeput heeft in het destabiliseren van virologen en hun waarschuwingen, virologen die nog altijd wachten op hun wettelijke en administratieve bescherming, die volgens diezelfde media in de steigers staat. Als operatie destabilisering, mede dor de media, kan dit (weer) tellen. Artsenkrant: “Andersdenkende meningen worden door de adviseurs weggezet als 'onbetrouwbaar', 'niet wetenschappelijk onderbouwd' of erger nog, de tegenstemmen zijn 'mee verantwoordelijk voor de stijging in besmettingen'. Of wie het nog duidelijker wil: “ "Laat de gezonde (actieve) bevolking opnieuw naar het oude normaal terugkeren. Zo krijgt deze populatie, zonder veel risico, de kans om een globale humorale en cellulaire (o.a. T-Cel - en mucosale) immuniteit op te bouwen.".Samen met de tijd lag de Artsenkrant mede aan de basis van de tweede golf die ‘er nooit had mogen komen’. Zij krijgen nu wel opnieuw een forum dat ze niet alleen niet verdienen, maar dat de bevolking weer een rad voor de ogen draait gepusht door de ‘media’. Of om dit punt af te sluiten nog deze door hen opgemaakte ‘historiek van de ‘verantwoording’: “ Sinds enkele weken borrelen meer en meer tegenstemmen op vanuit de medische, socio-economische en juridische wereld tegen de geldende coronamaatregelen. Op 24 augustus verscheen een eerste open brief, de 'Omgekeerde Lockdown' getekend door meer dan 1.500 medische specialisten, wetenschappers en zorgverleners. Kort daarna gevolgd door publieke manifesten 'Belgiumbeyondcovid' (+ 80 wetenschappers, medisch specialisten en 12.500 burgers) en 'Coronamanifest' (+13.400 ondertekenaars). In het medische werkveld schuilt een enorme expertise, zowel binnen de Belgische academische wereld als bij zorgverleners die op basis van 'evidence-based practice' willen handelen. Terwijl de deskundigen van CELEVAL en de medische actoren dezelfde doelstellingen hebben "om de bevolking te beschermen", vinden stemmen uit het medische werkveld weinig weerklank in de media en zijn ze vaak onderhevig aan kritiek van de experten.”. En voor hen kon het op 23/092020 – met reeds een forse stijging van de besmettingen – niet op: “Meer en meer studies tonen ondertussen aan dat het virus niet de 'killer' is die we initieel dachten. Verder wordt duidelijk dat het beleid van lockdown, quarantaine, hygiënische maatregelen en physical distancing slechts weinig tot niets bijdragen aan de beheersing van de viruscirculatie en -infectie. Artsenkrant, de naam en verwijzing naar ‘artsen’ onwaardig. Artsenkrant 23-09-2020. 5. De coronaschakelaars van België en Duitsland vergeleken België laat Duitsland achter zich. De ‘schakelaar’ van Duitsland is een weekincidentie van 50. We hebben de exponentiële stijging kunnen breken zegt Merkel, na het opnieuw ééngemaakt beleid van Bund en Länder van 25/11/2020. Maar nu moeten we opnieuw omlaag, naar de ‘veilige haven’, dwz onder een weekincidentie van 50, wat overeen komt met 5.800 besmettingen per dag voor een land van 82 mio inwoners. Toegepast op België zou dit neerkomen op 820 besmettingen per dag, hetzelfde niveau als het huidig Belgische alarmniveau van 100 incidentie op 14 dagen, wat overeenkomt met 822 besmettingen per dag. Dat is nog mijlenver verwijderd van het in België na te streven niveau van 50 besmettingen per dag. Toegepast op Duitsland zou dit neerkomen op een weekincidentie van 360 besmettingen per dag, en daar zitten zij ook nog (zeer) ver vanaf.
6. Het ‘wonder van België’ in perspectief ‘Normalisering’ is een proces waarbij een fenomeen ‘normaal’ wordt geacht en geaccepteerd, dat in wezen niet conform of abnormaal is. Zo ook de sterke stijging en de ‘exponentiële daling’ van het aantal besmettingen, zoals Steven Van Gucht nog op de laatste persconferentie aanhaalde, alsof dat niets te maken had met de verandering van de teststrategie. Enkel de opmerking dat het effect van het terug testen van wie geen symptomen had en als hoogrisico contact werd beschouwd pas vanaf vrijdag 27/11 merkbaar zou zijn in de cijfers.
De volledige loop van de evolutie-%ges, waarbij telkens voor elke dag het % berekend wordt van weektotaal tav de voorgaande week, is tot 1 november gelijklopend: bij stijging van de besmettingen stijgt ook het aantal testen, maar in mindere mate. Bv vanaf 1 oktober verhoogt het evolutie-% van het aantal besmettingen tot 100%, en dat van het aantal testen tot 39%. De afname evolutie van besmettingen gaat logisch gezien sterker dan de afname van het aantal testen. De beslissing van 21 oktober om enkel nog personen met symptomen te testen, met uitwerking vanaf 28/11 heeft een omkering van deze samenhang tot gevolg. De besmettingen dalen meer dan exponentieel, gedeeltelijk door de maatregelen en de bevolking die ze naleeft, maar evenzeer door de wijziging van teststrategie waarbij ze op twee weken tijd met meer dan de helft verminderen tot 44%. Eens ‘genormaliseerd’ herneemt het gelijklopend evolutie-% met een vertraging van de vermindering van besmettingen en testen. Dit laatste deel van de evolutie wordt in onderstaande grafiek vanaf 1 september duidelijker geïllustreerd en zal verder opgevolgd worden.
7. Enkele elementen van update voor 24/11/2020, niet 25/11 wegens panne bij Sciensano 7.1. De instroom in de ziekenhuizen blijft boven 250/dag (alarmfase 4 voorstel barometer) Ook voor 25/11 waren er 270 ziekenhuisopnames.
7.2. De positiviteitsratio daalt naar 10,2%
7.3. Weekincidentie van België daalt onder het niveau van Nederland (selecte testing) Zie punt 6 hierboven voor de berekening non-selecte testing. 7.4. Weekincidentie per gewest, provincies en enkele steden Brussels gewest heeft laagste week- en 14 daagse incidentie vergeleken met andere grote steden
7.5. % evolutie weektotaal tav vorige week: predictie met 4 dagen van de R-waarde
Dashboard Universiteit Hasselt
7.6. Aantal en % leeftijdsverdeling besmettingen en weekincidentie Elk van de drie soorten grafieken kunnen voor alle gewesten en provincies op het internet gedownload en geëxploreerd worden met update tot 25/11, langs volgende linken:
1 . % per leeftijdscategorie
Deze tabellen worden op regelmatige basis geupdated. Aandeel -20 jarigen (scholieren) en 80+ in dalend aantal besmettingen stijgt
%-verdeling in een stapelgrafiek
Ook aandeel 80+ op 100.000 in deze leeftijd daalt: WZC vormen (maar) 20% van deze groep. Zij vormen evenwel de groep waar in verhouding het meeste besmetingen voorkomen
Ook worden per leeftijdscategorie de aantallen besmettingen in verhouding tot de bevolking per gewest en provincie in beeld gebracht
Vergelijk 20-29 jarigen per gewest
Vergelijking 80+ Vlaamse provincies
Vergelijking -20 jarigen Waalse provincies 7.8. Doel en mogelijke schakelaar (100 incidentie) Mogelijk
doelperspectief: 50 besmettingen per dag, nog
70 keer minder, voortgaande op het gemiddelde voor twee weken.
7.7. Aantal en incidenties op 25/11/2020
142 gemeenten waren zonder besmetting op 25/11/2020, maar slechts 4 waren een week coronavrij, Herstappe, Nijlen, Pepingen en Anthisnes Bever. Enkel Boortmeerbeek heeft samen met Herstappe en Nijlen een 14-daagse incidentie van 100 of minder. 4 gemeenten hebben een verdubbelingsritme (+100%) van een week of minder.
De tabel voor alle gemeenten met dezelfde gegevens als in het overzicht van België, gewesten en provincies is downloadbaar van het internet langs volgende link: Gemeenten met alle aantallen en incidenties, % en verdubbelingsritme In html-formaat, leesbaar op tablet en smartphone zijn dezelfde gegevens te exploreren in volgorde van
-
Gemeenten (volgens NIS-code) Deze tabellen worden op regelmatige basis geupdated. 7.8.Geconsolideerde besmettingen en dagcijfers, aantal en weekgemiddelde Geconsolideerde cijfers zijn de besmettingen ingeschreven op de dag van de testafname, gemiddeld vier dagen later ingeschreven dan de dagcijfers die de besmettingen weergeven vanaf het ogenblik dat het resultaat is ingeschreven in de database van Sciensano.
7.9. Evolutie-% alle parameters ziekenhuizen
|