BuG 410 – Bericht uit het Gewisse – 17 januari 2019
BuG
410 on-line
Printversie (13p)
Humanitaire Visa D (langdurig
verblijf) explodeerden
onder de verantwoordelijkheid van Theo Francken:
4.392 van 2015 tot 2017, 689 in de 3 jaar daarvoor.
In 2015, 2016 en 2017 zijn er 4.390 Humanitaire Visa
toegekend, in de drie voorgaande jaren 689, dat is
een verzesvoudiging tav de drie voorgaande jaren.
Als 200 Humanitaire Visa in 2018 'geregeld' werden
door Melikan Kucam, wat dan met andere visa waar-
onder enkel 250 Aleppo Christenen en 150 Egidius.
Was Kucam de enige die zich hiermee verrijkt heeft?
-
Focus op
Humanitaire Visa, Myria 2018
-
Asielaanvragen, rapport CGVS
voor 2018
- Alle cijfers over asiel in
BuG 382 on-line
-
Opinie Orhan Kilic in Mo 16/01/2019
Vooraf 1. Wie politiek verantwoordelijk
is ook verantwoordelijk voor fouten die medewerkers maken of misbruiken
met impact op beslissingen die onder zijn/haar verantwoordelijkheid
plaatsvinden. Zeker omdat vragen mbt deze evolutie in de commissie
Migratie en Asiel en vooral ook door Myria geen enkel antwoord kregen.
Integendeel. De informatie over wie, wat, waar hoe en waarom werden het
laatste jaa volledig onder de mat geveegd.
Vooraf 2. Is het omdat Theo Francken de bui zag hangen dat hij
onredelijk veel belang hechtte aan het Marakech-verdrag zodat het een
factor werd in de val van de regering. Francken was eind 2018 wel degelijk
al op de hoogte van de praktijken die nu aan het licht komen, zonder er op
te reageren of naar de politie te stappen. Kon hij zo z'n
verantwoordelijkheden ontlopen om nu vanaf de zijlijn tussen te komen en de
schade of schande van een ontslag te ontlopen? Moeten ook geen
verantwoordelijkheden genomen door diegenen die de staatssecretaris daar
altijd in hebben afgeschermd of ruimte gelaten hebben voor zowel de
misbruiken als het niet verantwoorden van humanitaire visa tav de partners
en Myria?
Vooraf 3. Moet ook niet nagegaan in welke Theo Francken zelf zich
heeft laten misbruiken, of zijn eigen opinie heeft doorgedrukt voor
politiek/ideologische doeleinden, nl de 'exodus' van christenen uit het
Midden Oosten, waarbij toegegeven wordt aan tendensen om het vreedzaam
samenleven van godsdiensten, tegen alle sektarisme in, geen kansen meer te
geven. In Syrië was en is de godsdienstvrijheid gebleven, misschien nog
het meest van alle landen in het Midden-Oosten. Kan Pater Maes in deze ook
eens geconsulteerd wat de positie van de christenen is in Syrië. En wat
was het gevolg van de Westerse ondersteuning van een vermeende oppositie
en de creatie van IS voor de positie van de cristenen. De opinie van een
kennis van de Assyrisch Melikan Kucam op dat punt is erg verhelderend, zie
het artikel van
Orhan Kilic in Mo 16/01/2019
Geld verdienen aan de ontchristelijking van het Midden Oosten.
Vooraf 4. In het verleden is Mechelen, mede doordat zij het
administratief centrum zijn van de Katholieke kerk in België, ook voor de
Assyrische christenen een veertig jaar geleden en belangrijke opvangplaats
geweest. Men spreekt nu van een 3.000 inwoners in Mechelen en omgeving met
Assyrisch-Turkse achtergrond. Wat de juiste 'familiale' band is met de
Christenen van Syrië is niet direct duidelijk. Hebben deze Assyrische
Turken allemaal familiebanden met Syrische christenen? Ook wat Fernand
Keuleneer zich op FB afvraagt is terecht: "Dat alle christenen in Syrië
of Irak zich in een "kwetsbare situatie" zouden bevinden, is de zoveelste
leugen of het zoveelste bewijs van onwetendheid." De tweet van
Francken van 25/12/2018 spreekt is uit dit oogpunt minstens alarmeren: :
“Ik zal me altijd blijven inzetten voor de religieuze minderheden in
het Midden-Oosten”, zo tweette Francken nav het meevieren van
Kerstmis bij de Assyrische gemeenschap in Kraainem. Meer dan
600 van hen kregen een visum voor ons land om te ontsnappen
aan de oorlog, zo meldde het Nieuwsblad van 27/12/2018 nog.
Vooraf 5. Ook de verwarring die bestaat
mbt de Armeense christenen mag verder duidelijk worden. Zaak is dat ook
voor de Armeense christenen een tiental jaar geleden het Humanitair asiel
en/of het asiel om medische redenen een belangrijke toegangspoort was die
zeer sterk gepiekt heeft en die door Deblock indertijd werd gesloten. Als
gevolg daarvan is de Armeense immigratie praktisch volledig stilgevallen,
zie onderstaande grafiek die we putten uit de info en tabel over
nieuwkomers voor alle nationaliteiten, zie
BuG 396
on-line.
Evolutie aantal Nieuwkomers bij de Armeniërs.
Gezien
Mechelen ook de stad is met het hoogste% Armeniers op de bevolking kan
misschien ook eens best nagegaan of er hier ook sprake was/is van een
zeker netwerk, en of hier ook geld een middel was om de kwetsbaarheid te
verhogen.
Vooraf 6.
En de katholieke kerk zelf kan best ook eens nagaan in welke mate de
aantrek van Christenen en hun exodus uit het Midden-Oosten de laatste
decennia, en het misbruik niet om 'ideologisch-politieke redenen gebeurt,
zoals nu ook aan het licht komt bij Melikan Kucam, zie
Orhan Kilic in Mo 16/01/2019. Zowel de christenen uit het
Midden-Oosten als de katholieke kerk worden hierdoor beschadigd, zeker in
de volledige en terechte aandacht van de kerk voor asielvragen,
vluchtelingen en meers speciaal het lot van de christenen. Ook de kerk is
gewonnen voor het vreedzaam samenleven van diverse religies, met inbegrip
van de christenen in het Midden-Oosten.
1. Cijfers over alle toegangen tot een asielvraag in België
In het bericht BuG 382
on-line van 2/02/2018, Theo Francken, de moeder Theresa van de
Vluchtelingen? maakte npdata.be een update van alle cijfers mbt tot
asiel, humanitaire visa, Dublin, uitdrijving en uitwijzing.Al deze cijfers
zijn nog uiterst actueel, mede omdat de informatie vanuit het kabinet
Francken zowat stilgevallen was in 2018, ook tav Myria die toch bevoegd is
om volledig geïnformeerd te worden.
We hernemen hier een tabel en enkele grafieken die de evolutie weergeven
van de asielaanvragen en de andere toegangen tot asielvraag en -opvolging
in België. Voor de 'gewone' asielaanvragen.
Hervestiging, Relocatie, Humanitaire Visa en Dublin In 2009-2017 |
31/12 |
Asielaan-vraag |
Hum. Visa C |
Hum. Visa D |
Hum. Visa |
Herves-tiging |
Reloca-tie (EU) |
Dublin In eff. |
2009 |
22.955 |
|
|
|
45 |
|
|
2010 |
26.560 |
|
|
|
0 |
|
|
2011 |
32.270 |
|
|
|
25 |
|
|
2012 |
28.285 |
172 |
39 |
211 |
0 |
|
931 |
2013 |
21.215 |
174 |
96 |
270 |
100 |
|
1.779 |
2014 |
22.850 |
98 |
110 |
208 |
34 |
|
1.673 |
2015 |
44.660 |
719 |
124 |
843 |
276 |
|
668 |
2016 |
18.710 |
901 |
284 |
1.185 |
452 |
200 |
414 |
2017 |
19.688 |
236 |
2.126 |
2.362 |
1.309 |
842 |
|
2018 |
23.443 |
|
|
|
|
|
|
Wie ons verdere gegevens kan bezorgen of de diverse toegangen tot
asielvraag in 2018, graag. Hieronder hernemen we enkele grafieken uit
BuG 382 on-line waarnaar
we verwijzen voor de technische toelichting en commentaar. Daar is ook de
uitgebreide tabel te vinden met het detail van elke toegang.
De tabel en grafiek geeft info over de vijf toegangen voor een asielvraag
in België:
- Asielvraag voor erkenning als vluchteling en residuaire
bescherming (zie
Rapport CGVS Asielaanvragen 2018
- Humanitaire Visas C en D (korte en lange duur), voor toelichting
over Humanitaire Visas, Hervestiging, Relocatie en Dublin in zie
Focus op
Humanitaire Visa, Myria 2018
- Hervestiging: verdeling van kwetsbare reeds opgevangen
asielvragers over verschillende landen)
- Relocatie: verdeling van asielvragers vanuit de hotspots in
Griekenland, Italië,... over verschillende landen
- Inkomende 'Dubliners': asielvragers die eerst in België een
asielaanvraag deden en dan naar een ander land gingen en vanuit deze
landen terug naar België moesten terugkeren en dit ook effectief denen. Zo
zijn er ook Uitgaande 'Dubliners', die in andere landen asiel vroegen en
naar deze landen teruggestuurd werden. Deze komen hier niet in beeld, wel
in BuG 382 on-line
Hervestiging en Relocatie zijn stijgend als gevolg van de EU-asielpolitiek
en de vraag aan regeringen mee te werken aan een verdeling van
asielvragers. Deze zijn dus volledig te onderscheiden van de Humanitaire
Visa die de uitsluitende verantwoordelijkheid zijn van België,
verantwoordelijkheid die exclusief opgeëist en toegepast werd door de
Staatssecretaris Theo Francken die als persoon over elk dossier oordeelde,
zonder advies van de Dienst Vreemdelingenzaken of bevestiging door de
regering. In de verdere afhandeling van toekenning van een Humanitair
Visum deden zowel de staatsveiligheid als buitenlandse zaken hun werk,
zonder evenwel op een punt verantwoordelijkheid te dragen over de keuze
zelf die enkel door Theo Francken als Staatssecretaris werd gemaakt. Het
gebruik van dit argument in De Afspraak 16.01/2016 door Geert Bourgeois
alsof hiermee de regering akkoord en verantwoordelijk was is volledig
onterecht en misleidend. Het gaat in dit dossier om wie, waarom, hoe de
selectie van personen werd gemaakt en dat was, zoals Peeters zegt de
'speeltuin' van Francken.
Onderscheid evolutie Humanitaire Visa C (Korte duur) en D (lange duur).
Opvallend is, naast de steile opgang van toekenning Humanitaire Visa in
2016 en vooral 2017, de vermindering van de Humanitaire Visa op korte
termijn. De toekenning van humanitaire Visa werd hiermee veel sterker dan
vroeger een ticket voor definitief verblijf. De 'waarde' van een
Humanitair visum steeg hierdoor ook exponentieel ook al koste de aanvraag
ervan maar 350€.
Persoonlijke verrijking, ook door andere (tussen)personen?
De vraag dient ten gronde gesteld in welke mate de toekenning van een
Humanitair Visum niet ook door andere personen en en al in vorige jaren
vanaf 20216 werd aangegrepen voort persoonlijke verrijking, mensensmokkel
en het opereren in een netwerk en of 'bende'. Zonder dat de
staatssecretaris of het kabinet hier noodwendig van op de hoogte moest
zijn is het ten zeerste merkwaardig dat alle controlemogelijkheden werden
afgesloten of niet toegelaten. Ook bljft de vraag aan de orde waarom
de regering hem op dit punt niet tot de orde riep, ook al werd hij daar
meerdere malen door De Vriendt (Groen) en Lanjri (CD&V) op gewezen. Ook
Myria, als federale instelling bevoegd voor info, documentatie en advies
over asiel en migratie werd meer en meer op z'n honger gelaten wat de
essentiële info en antwoorden op hun vragen betreft.
Francken, slachtoffer van mensensmokkelaars?
Zichzelf nu als 'slachtoffer' voorstellen is z'n verantwoordelijkheid
ontlopen, ook al is de burgerlijke partijstelling van Theo Francken enkel
bedoeld om inzage in het dossier te krijgen. Hij kan zich dat trouwens
enkel maar veroorloven omdat de N-VA ontslag genomen heeft uit de
regering. Als staatssecretaris zou dit misbruik van zijn beslissingen tot
toekenning Humanitaire visa hem tot ontslag gedwongen hebben. De val van
de regering heeft dit echter voorkomen.
2.
Antwoord van het Ministerie Binnenlandse zaken en Myria op enkele vragen
Omdat het ons in februari 2018 onduidelijk was in welke mate voor deze
toegangen (ook) nog een asielvraag diende ingediend door de betrokkenen,
en in welke mate deze toegangen tot asiel/verblijfsvraag ook in het
Wachtregister asiel terug te vinden waren, kregen we volgend antwoord en
toelichting van de Dienst Vreemdelingenzaken en van Myria dat we hier
integraal hernemen.
Antwoord ministerie op
onze vraag over het verschil tussen een Humanitair Visum C en D:
"Een visum geeft recht om naar België te komen voor een beperkte
periode. Er bestaat een visum kort verblijf (visum type C) en een visum
lang verblijf (visum type D).
Als het voorgenomen
verblijf niet langer duurt dan 3 maanden, vraagt men een visum voor kort
verblijf aan (het “Schengenvisum”= visum type C). Met dit visum kan de
houder vrij rondreizen over het grondgebied van de Schengenstaten voor een
verblijf van maximum 3 maanden binnen een periode van 6 maanden te rekenen
vanaf de datum van de eerste binnenkomst op dit grondgebied. Dit visum kan
worden afgegeven voor één binnenkomst, voor twee binnenkomsten of voor
meerdere binnenkomsten. Het wordt doorgaans afgegeven voor familiebezoek,
toerisme, beroepsafspraken of korte stages of opleidingen.
Als het voorgenomen
verblijf langer duurt dan 3 maanden, vraagt men een nationaal visum lang
verblijf aan (visum type D). Dit visum is maximum 1 jaar geldig. Het heeft
dezelfde gevolgen als een verblijfkaart wat het vrij verkeer binnen het
Schengengrondgebied betreft. Het is de houder ervan dus toegestaan zich
naar een andere Schengenstaat te begeven voor een totale duur van niet
langer dan 3 maanden binnen een periode van 6 maanden te rekenen vanaf de
datum van de eerste binnenkomst op het Schengengrondgebied. Dit visum
wordt doorgaans afgegeven in het kader van een gezinshereniging, aan
werknemers en aan studenten.
Een visum op zich geeft dus nooit toegang tot een onbeperkt verblijf.
Daarvoor zal men een andere verblijfsprocedure moeten opstarten:
gezinshereniging, asielaanvraag,… In het kader van humanitaire visa zal
dit voornamelijk om asielaanvragen gaan. Vanaf dat een persoon een
asielaanvraag indient, krijgt hij een verblijfsvergunning voor de duur van
de procedure. Hij of zij heeft dan recht op materiële hulp (bed, bad,
brood, begeleiding)."
Antwoord Myria en van de Vereniging Steden en Gemeenten(VVGS) mbt
het al of niet inschrijven van personen met Humanitair visum/Hervestigden/
Gereloceerden in het Wachtregister asiel.
"Zij die geselecteerd zijn voor hervestiging door de
Belgische instanties, komen via een visum D toe in België (vroeger was dit
visum C maar na uitspraak HvJ C-638/16 van 7 maart 2017 in visumzaak
Syriërs is dit veranderd), meer specifiek een visum om humanitaire redenen
om langer dan drie maanden in België te verblijven, op basis van de
artikelen 9 (en 13) van de Verblijfswet (Vw). (zie punt 21 en 22
contactverslag Asiel Myria, juni 2017). Na aankomst in België moeten zij
wel nog formeel een asielaanvraag indienen.
Toen zij vroeger via een visum C (kort verblijf) kwamen werden zij, na hun
asielaanvraag, als zijnde asielzoeker ingeschreven in het wachtregister.
Wij vermoeden dat dit nog steeds de praktijk is (aangezien ze nog steeds
een asielaanvraag moeten indienen), maar nu dat zij een visum D krijgen,
stellen we ons de vraag of er geen instructie is voor de gemeenten om ze
al in het vreemdelingenregister in te schrijven. Wij hebben deze vraag
voorgelegd bij het Agentschap Integratie en Inburgering, zij vermoeden dat
de hervestigden nog steeds zoals vroeger in het wachtregister worden
ingeschreven, maar kunnen hier geen absoluut uitsluitsel over geven. Wij
hebben de vraag nu ook voorgelegd aan het VVSG die vermoedelijk wel
duidelijkheid kan geven."
Enkele dagen later werd dit aangevuld met informatie van het VVSG: "Ondertussen
heeft het VVSG bevestigd dat de praktijk niet veranderd is op dat punt.
Dus, hervestigden worden nog steeds ingeschreven in wachtregister, ondanks
dat ze nu via een Visum D naar België komen."
We besloten deze toelichting met volgende vaststelling die we
volledig kunnen hernemen om dit bericht af te sluiten:
Daarmee zijn nog niet alle vragen opgeklaard, bv de criteria bij
toewijzing van Humanitaire visa, Hervestiging, Relocatie, en het gebruik
van Humanitaire visa, ook de opdeling naar nationaliteit is een essentiële
informatie om transparant te zijn.
Jan Hertogen, socioloog |