BuG 399 – Bericht uit het Gewisse – 1 oktober 2018
BuG 399 on-line
Printversie (5p)
Sociale gemeente 2018 in het Vlaamse gewest, stap 1:
Vlaamse Gemeenten volgens de grootste Uitdagingen,
de kiesuitslag kan bepalen of men er aan beantwoordt
Tabel
Sociale Gemeente 2018 - 1. Uitdagingen
1 |
Antwerpen |
2 |
Boom |
3 |
Gent |
4 |
Drogenbos |
5 |
Mechelen |
6 |
Sint-Niklaas |
7 |
Turnhout |
8 |
Oostende |
9 |
Vilvoorde |
10 |
Eeklo |
11 |
Machelen |
12 |
Willebroek |
13 |
Ronse |
14 |
Genk |
15 |
Leuven |
16 |
Wetteren |
17 |
Kortrijk |
18 |
Mortsel |
19 |
Blankenberge |
20 |
De Panne |
21 |
Menen |
22 |
Zaventem |
23 |
Aalst |
24 |
Zelzate |
25 |
Lier |
26 |
Leopoldsburg |
27 |
Roeselare |
28 |
Wemmel |
29 |
Hasselt |
30 |
Tienen |
01/10/2018 - Uitdagingen
02/10/2018 - Realisaties
03/10/2018 - Participatie
04/10/2018 - Evaluatie
05/10/2018 - Tevredenheid
05/10/2018 - Totaal resultaat
Welke gemeente staat voor de grootste (sociale) uitdagingen, legt de beste
realisaties voor, heeft de grootste participatie van de burgers, wordt het
best door hen geëvalueerd en waar is men het meest tevreden? Samengenomen kan men het misschien de meest sociale gemeente noemen, waar dus enerzijds
mensen met grote sociale behoeften verkiezen te wonen (de
uitdagingen) en waar anderzijds een beleid gevoerd wordt dat hier de
betere realisaties kan voorleggen en waar burgers op diverse wijzen aan
het beleid en het leven in de gemeente participeren. Tenslotte geeft de
kwalitatief hoogstaande wetenschappelijke survey van de Vlaamse regering
de nodige elementen voor een evaluatie van het gemeentelijk beleid en voor
de mate van tevredenheid over het leven in de gemeente, hetgeen uiteraard
ruimer is dan beleid en van diverse andere (omgevings)factoren afhankelijk
is. Samengevoegd geven deze 144 parameters een indicatie van (sociale)
gemeente 2018.
Door deze invalshoeken naast mekaar te zetten, met telkens een eigen score
en een totaalscore ontstaat een groter evenwicht in de beoordeling en
rangschikking dan nu door de meeste media gebruikt wordt. Zulk een opzet
is per definitie onvolledig en altijd stof voor discussie. Maar door
alle gebruikte parameters, er zijn er 144, duidelijk aan te geven en te
omschrijven ziet men meteen waar het resultaat op slaat en waar het voor
staat.
1. Voor elke parameter/meetstok worden de gemeenten gerangschikt van
hoogste score/waarde tot de laagste. De rangschikking van gemeenten van 1
tot 308 is meteen de waarde die voor de deel- en totaalberekening
meegenomen wordt. Een gemeente die voor alle parameters op de 1ste plaats
eindigt heeft de totaalscore 144x1=144, een gemeente die overal op de
laatste plaats eindigt 144x308=44.352. De eindscores van alle gemeenten
liggen dus ergens tussen deze begin en eindwaarde.
2. Om de rangorde van een gemeente op een parameter te berekenen wordt
voortgegaan op de laatst gekende gegevens, en dit telkens omgerekend in
een % op de bevolking of het relevante basisaantal (ouderen bv, of de
bevolking op arbeidsleeftijd, enz.). Voor de gegevens wordt het jaartal
van gegevensverzameling en de bron aangegeven.
3. Voor een aantal parameters is voortgegaan op de driejaarlijkse survey
die door de Vlaamse overheid nog recent is uitgevoerd. Voor de opmaak van
de rangschikking is de antwoordmogelijkheid 'neutraal' bij de
niet-antwoorders en geen menig geplaatst. Het % van een gemeente wordt dus
berekend op het aantal ja en nee, dwz de dichotome antwoorden. Ben je
tevreden over het wonen in je gemeente had 5 antwoordmogelijkheden: geen
mening, geen antwoord, onjuist, neutraal, juist. 'Neutraal' is volgens ons
'geen mening' en wordt bij deze groep gevoegd. Meer in het algemeen is een
opinie of standpunt geen 'gradueel' gegeven en kan in feite niet op een
schaal uitgezet, zoals in nogal wat onderzoeken toch gebeurt. Grote
wijzigingen in de rangorde van gemeenten heeft dit niet tot gevolg maar
het maakt deze toch exacter.
4. Voor sommige parameters is enkel de aanwezigheid of de afwezigheid het
rangschikkingscriterium, bv het al of niet aanwezig zijn van een Cyriel
Verschaevestraat of de erkenning als Fairtrade gemeente, of een gemeente
met een Uit Pas. Voorzover de datum bekend is van toetreding, bv als
Fairtraidegemeente, wordt op deze basis een rangschikking opgemaakt.
Gemeenten zonder Fairtraidecontract krijgen allen de score 308. Gemeenten
met een Femma of VIVA-SWV afdeling (Christelijke en Socialistische
vrouwenbeweging) krijgen allen de score 1, de andere gemeenten de score
151, dwz het aantal Femma-gemeenten+1. Door het hoge aantal parameters
wordt een specifieke score op 1 parameter verdund tot 1/144ste, en zal dit
nooit de eindrangschikking ten gronde beïnvloeden.
5. Alle gegevens zijn te exploreren in een exceltabel, dwz men kan voor
elke parameter alle gemeenten zelf rangschikken door een klik op de
kolomhoofding en de aanduiding op- of neergaand. In de bespreking gaan we
niet verder in op de deelscores per parameter, alhoewel dit erg
interessant is, bv voor het aantal inwoners met migratieachtergrond uit de
oude Belgische kolonies.
6. Men kan ook een gemeente selecteren langs de kolomtitel en dan op de
horizontale lijn nagaan welke de rangschikking is op elk van de 42
paramaters, en hoe de gemeente dan komt aan de totaalscore, die dan
gedeeld wordt door het aantal parameters om de gemiddelde score te
berekenen, die als basis dient voor de rangschikking op de invalshoek
Uitdagingen.
7. Zoals aangekondigd worden gedurende vijf dagen de gemeenten volgens elk
uitgangspunt gerangschikt, te beginnen met de Uitdagingen. De tweede dag
volgens de Realisaties en de voorlopige rangschikking na twee
uitgangspunten. De 3de dag volgens de Participatie van de burger, met
opnieuw de voorlopige rangschikking; de 4de dag volgens de Evaluatie door
de burger met de rangschikking na 4 invalshoeken en de vijfde dag, vrijdag
5 oktober, volgens de Tevredenheid van de burgers in de gemeente samen met
de eindrangschikking voor alle 144 parameters.
1. De uitdagingen - 43 parameters/meetstokken
Uitdagingen: 43 parameters, bron, jaar, aard, omschrijving |
Nr. |
Jaar |
Bron |
Aard |
Parameter |
1 |
Evolutie |
Admin. |
Bevolking |
1970-2000 Vermindering |
2 |
Evolutie |
Admin. |
Bevolking |
2000-2017 Vermeerdering |
3 |
2016 |
Admin. |
Migratie |
Saldo interne + extern |
4 |
2017 |
Admin. |
Werken |
Generatiewisseling overschot |
5 |
2015 |
Admin. |
Belasting |
Gemiddeld per inwoner |
6 |
2017 |
Admin. |
Ouderen |
Bevolking 75+ |
7 |
2017 |
Admin. |
Ouderen |
Erkende plaatsen WZC+Assistwon.. |
8 |
2011 |
Admin. |
Woningen |
Gemiddelde ouderdom |
9 |
2011 |
Admin. |
Woningen |
% gehuurde wooneenheden |
10 |
2016 |
Admin. |
Verhuis |
Vreemdelingen naar de gemeente |
11 |
2016 |
Admin. |
Verhuis |
Belgen naar gemeente |
12 |
2016 |
Admin. |
Criminal. |
Crimigraad |
13 |
2016 |
Survey |
Criminal. |
Diefstal en afpersing |
14 |
2016 |
Survey |
Criminal. |
Lichamelijke integriteit |
15 |
2016 |
Survey |
Criminal. |
Beschadigingen |
16 |
2018 |
Admin. |
Stemrecht |
% vreemdelingen op totaal |
17 |
2018 |
Admin. |
Asiel |
Asiel in wachtregister |
18 |
2015 |
Admin. |
Asiel |
Zelf gekozen verblijfplaats |
19 |
2015 |
Survey |
Werkzaam |
Werkzaamheidsgraad mannen |
20 |
2015 |
Survey |
Werkzaam |
Werkzaamheidsgraad vrouwen |
21 |
2016 |
Admin. |
Leefloon |
Leefloon vluchtelingen |
22 |
2016 |
Admin. |
Leefloon |
Leefloon Studenten |
23 |
2016 |
Admin. |
Leefloon |
Leefloon Anderen |
24 |
2016 |
Admin. |
UVW |
UVW -25 jaar |
25 |
2016 |
Admin. |
UVW |
UVW 25-64 jaar |
26 |
2016 |
Admin. |
Leefloon/UVW |
Evolutie Leefloon/UVW |
27 |
2017 |
Survey |
Ouderen |
Inkomensgarantie ouderen |
28 |
2016 |
Survey |
Armoede |
Budgetmeter electriciteit |
29 |
2016 |
Survey |
Armoede |
Budgetmeter gas |
30 |
2016 |
Survey |
Armoede |
Geboorten kansarmoede gezin |
31 |
2016 |
Survey |
Armoede |
Lage tewerkstelling/bewoners gezin |
32 |
2016 |
Survey |
Taal |
BasisO.: Nederlands geen thuistaal |
33 |
2014 |
Survey |
Onderwijs |
Aantal schoolverlaters |
34 |
2016 |
Survey |
Verkeer |
Lichte schade voetgangers/fietsers |
35 |
1940-44 |
Tijdschrift |
Herinnering |
Collaboratie |
36 |
1940-44 |
Boek |
Herinnering |
Guldenboek |
37 |
1940-44 |
Boek |
Herinnering |
Breendonk |
38 |
2016 |
npdata.be |
Migratie |
Europees achtergrond |
39 |
2016 |
npdata.be |
Migratie |
Niet-Europese achtergrond |
40 |
2016 |
npdata.be |
Migratie |
Achtergrond oud-kolonies |
41 |
1989-2016 |
npdata.be |
Migratie |
Nieuwkomers op bevolking |
42 |
2017 |
Admin. |
Migratie |
Immigratie vreemdelingen |
43 |
2014 |
Admin. |
Stemmen |
Op Rechts en Extreem Rechts |
Voor uitdagingen wordt de rangorde bepaald
door wat het moeilijkste, het meest gecompliceerde, het meeste dient
aangepakt of hersteld. Dat is niet altijd gemakkelijk te bepalen maar voor
de meeste parameters wijst dat zichzelf uit. We overlopen alle parameters.
1. De mate van ontvolking, dwz bevolkingsafname, tussen
1970 en 2000 is (nog altijd) een uitdaging omdat de politiek besliste
migratie in de zestiger jaren vooral tot doel had langs de
gezinshereniging de grotere steden en gemeenten te herbevolken.
2. De mate van bevolkingsaangroei
van 2000 tot nu zorgt voor een divers aantal gemeenten voor een
uitdaging om onderwijs, kinderopvang, samenleven hier op af te stemmen.
3.Het bevolkingsevolutie: 01/01/2018
tav 01/01/2015, met rangschikking van gemeenten volgens het %
bevolkingsgroei versterkt de uitdaging waarvoor een gemeente staat. Deze
bevolkingsgreoie is voor kleinere steden en landelijke gemeenten het
antwoord op een recente bevolkingsafname en wordt door nieuwe migratie en
verhuis van vreemdelingen ingevuld. Zoals in 1991 toen het Vlaams Blok
zich verzette tegen deze bevolkingswissel, zien we nu hetzelfde fenomeen
in bv Kempische gemeenten zoals Turnhout, Lier, Heist-op-den-Berg enz.
4. Overschot op de Generatiewisseling (meer 10-24 jarigen die de komende
15 jaar zullen instromen in de arbeidsmarkt dan 50-64-jarigen die
uitstromen) geeft een druk op de
jongerentewerkstelling en hoe groter de uitdaging, hoe groter evenwel het tekort
in de generatiewisseling hoe
groter de tewerkstellingskans.van jongeren.
5. Hoe lager het gemiddeld belastbaar inkomen per inwoner, hoe groter de
uitdaging voor de gemeente in haar gemeentelijk beleid.
6. Hoe groter het % 75+ in de bevolking hoe groter de
nood aan ouderenzorg in deze gemeenten in
de toekomst.
7. Hoe groter het aantal erkende plaatsen in Woonzorgcentra en
Assistentiewoningen, hoe groter de beleidsnoodzaak deze en de ouderen te
integreren in de gemeente.
8. Gemiddelde ouderdom van de wooneenheden in de gemeente, hoe hoger de
gemiddelde ouderdom hoe belangrijker het woningbeleid.
9. Hoe hoger het %
gehuurde woningen, hoe meer het inkomen
van huurders naar naar de woonbehoefte zal gaat. Het is tevens een maat
voor de ongelijke verdeling van vermogen, dwz van onroerend goed en de
sociale ongelijkheid die er mee samehangt.
10. Verhuis van vreemdelingen naar de gemeente, ook al is het saldo
negatief (meer uit dan in). Hoe meer vreemdelingen naar een gemeente
verhuizen, in % op de bevolking hoe beter een gemeente er zich in haar
sociale dienstverlening, onderwijs, kinderopvang enz op moet voorzien.
11. Hetzelfde kan gezegd over het % Belgen dat naar een gemeente verhuist,
ongeacht het aantal dat er weggaat. Het is vooral de wisseling in de
bevolking door verhuis met name de nieuwe inwoners waar dient naar
gekeken, ook al gaan er evenveel vreemdelingen of Belgen weg uit de
gemeente.
12. De criminaliteitsgraad in de gemeente, dwz het aantal misdrijven per
100 inwoners. Hoe hoger de criminaliteitsgraad hoe belangrijker het
veiligheidsbeleid en de aandacht voor het (on)veiligheidsgevoel.
13. De gemeenten worden ook gerangschikt volgens een aantal
specifieke misdrijven, die
samen de helft van de misdrijven uitmaken. Eerst volgens het aantal
diefstallen en afpersing.
14. Vervolgens de misdrijven mbt de lichamelijke integriteit.
15. En tenslotte een rangschikking volgens de beschadigingen van eigendom.
De registratie van onveiligheid en criminaliteit gebeurt op het lokale
niveau, de opvolging ervan zal uiteindelijk ook op het lokale niveau
zichtbaar moeten worden.
16. Het % vreemdelingen dat stemrecht heeft stelt de gemeente voor de
uitdaging om vreemdelingen te bewegen zich in te schrijven voor de lokale
verkiezingen en het stemrecht om te zetten in stemplicht.
17. Hoe meer asielvragers in het
wachtregister, in % van de bevolking, hoe sterker de betrokkenheid van een
gemeente in de opvang ervan, zowel in collectieve opvang, LOI's
als de vrij gekozen verblijfplaats door een asielvrager.
18. Het aantal asielvragers dat zelf een verblijfplaats kiest los van de
collectieve en door Fedasil gecoördineerde asielopvang. Dit zijn
asielvragers die met eigen middelen hun beslissing afwachten, dus geen
kost vormen voor de overheid maar die wel onderwijs volgen, een sociaal
leven hebben en zo ook een uitdaging vormen voor het gemeentelijk beleid.
19. Hoe hoger de Werkzaamheidsgraad,
hoe groter de inkomenszekerheid van inwoners in een gemeente. Eerst
gemeten bij de
mannen, dit is het % van de mannen tussen 15 en 64 jaar dat als werknemer
of zelfstandige actief is, binnen of buiten de gemeente.
20. Werkzaamheidsgraad,
gemeten bij de vrouwen.
21. Rangschikking van de
gemeenten volgens % Leefloners bij de vluchtelingen
22. Rangschikking gemeenten volgens % Leeftoners bij studenten
23. Rangschikking gemeenten volgens % Leefloners bij andere
bevolkingsgroepen
24. Rangschikking gemeenten volgens % UVW bij -25 jarigen (Uitkeringsgerechtigde Volledig Werklozen) op de
bevolking op arbeidsleeftijd van 15-24 jaar, hoe hoger dit % hoe groter de
uitdaging voor de gemeente.
25. Rangschikking gemeenten
volgens % UVW bij 25-64 jarigen
(Uitkeringsgerechtigde Volledig Werklozen) op de bevolking op
arbeidsleeftijd van 25-64 jaar.
26. Rangschikking
gemeenten volgens % stijging van aantal Leefloners+UVW samen op de
bevolking
27. Rangschikking
gemeenten volgens % ouderen met inkomensgarantie voor bejaarden.
28. Rangschikking gemeenten volgens % van de gezinnen met een budgetmeter voor elektriciteit
29. Rangschikking gemeenten volgens % van de gezinnen met een budgetmeter voor gas.
30. Rangschikking gemeenten volgens % geboorten in een kansarm gezin (telling Kind & Gezin)
31. Rangschikking gemeenten volgens % tewerkstelling tav bewoners in het gezin
32. Rangschikking gemeenten volgens % leerlingen in het basisonderwijs waarbij Nederlands niet de
thuistaal is
33. Rangschikking gemeenten volgens % schoolverlaters berekend op de referentie groep leerlingen in de gemeente
34. Rangschikking gemeenten volgens % ongevallen met lichte schade bij voetgangers en fietsers
35. % veroordelingen wegens collaboratie in WO-2 in het arrondissement
waartoe de gemeente behoort. Hoe hoger het % hoe groter de uitdaging om af
te rekenen met het collaboratieverleden.
36. % vermeldingen van inwoners van de gemeente in het Guldenboek van de
Belgische Weerstand, hetgeen de gemeente uitdaagt om de herinnering aan de
overleden verzetsmensen in de gemeente in ere te houden.
37. % inwoners van de gemeente die in WO2 gevangene waren in het kamp van
Breendonk, en waarvan de helft de oorlog niet overleefd heeft. Ook hier schuilt een belangrijke
herinneringsopdracht voor de gemeente.
38. Rangschikking gemeenten
volgens het % inwoners met Europese
migratieachtergrond in de gemeente. Ook Europesemigratieachtergrond, van
buurlanden tot Oost-Europese zorgen voor bijkomende inspanningen van een
gemeente voor integratie en betrokkenheid in het samenleven.
39. Rangschikking van
gemeenten volgens het % inwoners met niet-Europese migratieachtergrond
40. % Inwoners met migratieachtergrond uit de oud-kolonies, hierin
schuilen specifieke opdrachten en
verantwoordelijkheden,
ondermeer een voortrekkersrol in het dekoloniseren van de mentaliteit en
de strijd tegen het racisme.
41. Rangschikking van gemeenten
volgens het % Nieuwkomers in de gemeente
tussen 1989 en 2017
42.Rangschikking van gemeenten volgens het % immigratie van vreemdelingen
in de gemeente, zowel de immigratie uit het buitenland, de erkenning van
vluchtelingen als de herinschrijving van vreemdelingen na ambtelijke
schrapping samengenomen.
43. Het % stemmen op Rechts/Extreem Rechts en Populistische partijen is
voor de inwoners van een gemeente een
uitdaging er wat
aan te doen.
Het resultaat van de samentelling van de rangorde van de gemeente op elk
van deze 43 parameters bepaalt de rangschikking voor het luik grootste
Uitdagingen.
Antwerpen komt hier, niet verrassend, als eerste uit de bus, voor Boom,
wel verrassend en ook Gent. Drogenbos staat hier mee aan de kop, best eens
wat van dichterbij bekijken. De centrumgemeenten zijn uit de aard van deze
parameters niet ver weg, maar ook Eeklo, Machelen, Willebroek, Wetteren en
Mortsel verdienen aandacht in dit lijstje. Twee kuststeden (Nieuwpoort en
Blankenberge), Menen, Zelzate, Lier, zelfs Leopoldsburg maar ook Wemmel en
Tienen staan bij de eerste 30. Sint-Truiden valt juist buiten de top 30
van de gemeenten met de grootste uitdagingen.
Maar zoals gezegd, dit is enkel een opwarming voor wat volgt:
02/10/2018 - Realisaties
03/10/2018 - Participatie
04/10/2018 - Evaluatie
05/10/2018 - Tevredenheid
05/10/2018 - Totaal resultaat
Jan Hertogen, socioloog
|