|
BuG 580- Bericht uit het Gewisse -
23 oktober
2025
BuG
580 on-line
Print
Tablet
Smartphone
(p)
Lees ook excellente
verwerking van het
bericht op
De Wereld Morgen, 24/10/2025
"De welvaartstaat redden, door ze af te breken?"
Hendrik Vos (UGent)
DS 21/10/2025 aan De Wever
De 'staat van de welvaartstaat' in België is OK en
niet zorgwekkend vergeleken met EU-landen en UK
Zie de
inleidingen van deze vijfjaarlijkse conferentie
(6/7-10-2025) die gisteren werden gepubliceerd:
Programma,
Tijdslijn sociale uitgaven in alle landen

Uit de
inleiding van professor Jozef Pacolet (HIVA), sedert 1985
initiatienemer van deze vijfjaarlijkse
conferentie, uniek in Europa: 'De staat van de welvaartstaat'
In 2023 35 mia
€ derving sociale zekerheidsgeld
Het detail en de oproep:
www.voorwathoortwat.net
1. De Staat van de welvaartstaat
Wel zorgwekkend is dat media en
beleidsvoerders volledig afwezig waren op deze om de vijf jaar
georganiseerde conferentie met de beste experten uit de universitaire
wereld voor elk EU-land. En de Belgische experten mbt welvaart in een
internationaal perspectief werden niet uitgenodigd in Terzake of de
Afspraak, en niet geïnterviewd in de kranten. Wel in de media Bart De
Wever met z'n knullige toespraak over 'welvaart', alsof dit een
realisatie was van de overheid, gefinancierd door de 'economie' en de
ondernemingen. Een donderpreek om eerstejaars de stuipen op het lijf te
jagen en de begrotingsbesprekingen al in te leiden. Hendrik Vos, ook uit
de UGent vatte het goed samen: "De welvaartstaat redden door ze af te
breken?".
De teksten met de powerpoints van alle deelnemers aan de conferentie
zijn langs de linken hierboven te exploreren. Ook deze van de
voorzitster van beweging.net,
Julie Hendrickx Devos (in het Nederlands).
2. Arbeidersbewegingen: financierders en
behoeders van de sociale zekerheid
De inkorting van de duur van de werkloosheidsuitkering,
de ondergraving van de ziekteverzekering en de vermindering van de
bestaanszekerheid, ondermeer door uitsluiting van erkende
vluchtelingen, is de échte afbraak van de welvaart en is in feite
diefstal van wat de werknemers zelf hebben opgebouwd langs hun
spaarkassen en onderlinge bijstand, wat na WO2 in de sociale zekerheid
werd vastgelegd. Voor de financiering van de sociale zekerheid werd,
naast de eigen bijdrage van de werknemer ook een gedeelte van de vrucht
van de arbeid als 'werkgeversbijdrage' betitelt. Naast de winst en
kapitaalvorming is deze 'werkgeversbijdrage' ook een beslag op de
meerwaarde die door de arbeid wordt voortgebracht.
3. In 2023 werd 35 mia
€ aan de sociale zekerheid
onttrokken
Hoeveel mia € wordt
jaarlijks aan de sociale zekerheid onttrokken door de ondernemingen? Dat
gebeurt op twee manieren: als vermindering van de werkgeversbijdragen aan de
sociale zekerheid en als loonsubsidiering zonder dat er gewaarborgde en
controleerbare bijkomende tewerkstelling tegenover staat. Laatste berekening
en update: 35 mia €
voor 2023.
Nagegaan wordt welke voordelen in cash
werkgevers krijgen, met het grootst mogelijke detail, door allerhande
maatregelen die zowel hun bijdragen als de rechtstreekse loonsubsidiering
verminderen zonder dat er gewaarborgde en gecontroleerde tewerkstelling
tegenover staat. Hierbij wordt dus geen rekening gehouden met 'vervangende
financiering' die uit andere bronnen moet komen. Ze betekenen hoe dan ook geen
vermindering van het cash voordeel dat werkgevers en ondernemingen krijgen.
Volgens de recentste berekening bedraagt ze enkel voor 2023 in totaal 35 mia €.
Als men dan ziet wat een 'cirque' er gemaakt
wordt van de 10 mia besparingen, dan nog gespreid over vier jaar, krijgt
meteen een idee van het bedrog, de misleiding en de bescherming van het
vermogen en de winsten van de ondernemingen.
De beroving van de sociale
zekerheid van 35 mia euro in 2023, minstens 42 mia euro in 2025 is een
medebepalend element van het kader waarbinnen de huidige
begrotingsbesprekingen dienen gevoerd. Hoe is dit zover kunnen
komen en hoe is dit te begrijpen? Enkele sporen:
1. Vermindering van de werkgeversbijdragen (37,4% in de zestiger
jaren, 25% vanaf de tax-shift, los van alle andere verminderingen waar
niets tegenover staat) is diefstal van de vrucht van de arbeid door de
werkgevers en ondernemingen.
Zijn vermindering van werkgeversbijdragen een compensatie en
neutralisering van de indexverhogingen, ten koste van de sociale- en
bestaanszekerheid?
2. Verregaande vervalsing van de loonkostvergelijking met de
omliggende landen, die de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven
tweejaarlijks opmaakt - en die volledig in ons schema verwerkt wordt -
omdat deze lastenverminderingen, oa de tax-shift, bij wet, niet in
rekening mogen gebracht worden, enkel de 'loonsubsidiering' wordt in
rekening gebracht.
3. Het tekort op de begroting bedroeg 4,4% of 26,7 mia euro in
2023. Niet de uitkeringstrekkers, leefloners, gezondheids- en
welzijnszorg, cultuur of armoedebestrijding en ouderenzorg waren
verantwoordelijk voor het toenmalig en huidig of toekomstig tekort, maar
de transferten van 35 mia euro vanuit de sociale zekerheid naar de
werkgevers, de ondernemingen en hun winsten, waar noch de werknemers
(als vrucht van arbeid) noch de overheid wat over te zeggen hebben.
4. Enkel de sociale
maribel (dotaties vanuit de sociale zekerheid als equivalent van de
bijdrageverminderingen voor de profit) staat garant voor
controleerbare bijkomende tewerkstelling, alhoewel bij toekenning van de
'equivalente' sociale maribel aan de tax-shift slechts 1/3 van het
'voordeel' wordt toegekend dat de profitsectoren cash besparen en
transfereren naar winst en verhoogde uitkering aan de aandeelhouders.
Wanneer komt de non-profit en de 'witte woede' nog eens op voor een
gelijke behandeling. Nu geven ze in feite een krediet van 801 mio euro
aan de sociale zekerheid (zie tabel hieronder) die wél tewerkstelling
had kunnen creëren.
4. Wie maakt eens de rekening van de
sociale zekerheid?
Welke economen en andere wetenschappers,
Maarten Gerard (ACV) en Bert Engelaar (ABVV) en hun denktank Minerva olv
Mathias Somers en topmensen uit de sociale zekerheid en Wim Moesen - die
we konden ontmoeten op de tweedaagse conferentie De staat van de
Welvaartstaat - maken er werk van een update voor 2024 van alle bedragen
die aan de sociale zekerheid onttrokken worden door vrijstelling van
betaling of die, zonder garantie op bijkomende tewerkstelling, als
bijdragevermindering of betoelaging met sociale zekerheidsmiddelen
worden betaald.
Wij nodigen hen alleszins uit om onze update
voor 2023 eens onder ogen te nemen, kritisch na te gaan en aan te
vullen. Op 18/10/2025 is de website
www.voorwathoortwat.net
actief geworden die daarvoor dienstig kan zijn.

Wat staat tegenover deze 35 mia onttrekking
aan de sociale zekerheid? Dat is het échte begrotingskader waarbinnen
dient nagegaan hoeveel er kan en moet 'geactiveerd' van deze 35
miljard, voor bijkomende tewerkstelling en de verhoging van de inkomsten van de sociale zekerheid.
5. De voorzet: een update van de
raid op de sociale zekerheid anno 2023
Hieronder de voorzet met een oplijsting van
de 'plundering' van de rechtmatige sociale zekerheid die de werkende
bevolking zou toekomen indien er geen vermindering van
werkgeversbijdragen of andere onttrekking van haar middelen zouden zijn.
|
Loonmassa zonder ontrekking sociale zekerheid + detail loonsubsidiering
in mio € |
|
Bedragen in mio € |
2016 |
2023 |
|
1. Virtuele loonmassa privé, m.i.v. bijdragemindering/-derving |
|
313.659 |
|
2. Totaal onttrekking aan sociale zekerheid |
|
35.383 |
|
2.1. Bijdrageverminderingen inclusief taxshift en andere statuten |
7.593 |
20.998 |
|
2.1.1. Bijdrageverminderingen, zie CRB Techn. Verslag |
5.592 |
3.002 |
|
2.1.2.Taxshift berekend op brutoloon aan 32,4%-25%=7,4% |
2.001 |
11.486 |
|
Categorie 1 |
1.737 |
10.025 |
|
Marktsectoren |
1.673 |
9.660 |
|
PC 152, 252, 318, 327, 337 |
63 |
365 |
|
Categorie 2: sociale maribel zonder cat. 1 en 3 |
249 |
1.373 |
|
Besteed bedrag theoretische taxshift non-profit cat. 2 |
189 |
571 |
|
Waarvan verhoging dotatie sociale maribel |
94 |
286 |
|
Waarvan verhoging structurele lastenvermindering |
94 |
286 |
|
Niet bestede taxshift cat. 2 = meer inkomsten RSZ |
60 |
801 |
|
Categorie 3: PC 327 |
15 |
88 |
|
Berekening stap 1: Loonmassa na aftrek taxshift SZ |
145.608 |
195.393 |
|
Categorie 1, 25% SZ |
126.195 |
169.343 |
|
Marktsectoren |
121.604 |
163.182 |
|
PC 152, 252, 318, 327, 337 |
4.591 |
6.161 |
|
Categorie 2: sociale maribel behoudens andere in cat. 1 en 3 |
18.300 |
24.557 |
|
Categorie 3: PC 327 |
1.113 |
1.494 |
|
Berekening stap 2: Brutoloon werknemers zonder werkg.bijdr. |
111.152 |
155.217 |
|
Categorie 1, 25% SZ |
96.479 |
135.474 |
|
Marktsectoren |
92.969 |
130.546 |
|
PC 152, 252, 318, 327, 337 |
3.510 |
4.928 |
|
Categorie 2: Oude soc. Mar. zonder in cat. 1 en 3, 32,4% |
13.822 |
18.547 |
|
Categorie 3: PC 327 |
851 |
1.195 |
|
2.1.3. Minder inkomsten sociale zekerheid door vrijstellingen |
|
6.510 |
|
2.1.3.1. Minder inkomsten sociale zekerheid door aparte statuten |
|
3.978 |
|
- Studentenwerk |
|
269 |
|
- Flexi-jobs |
|
115 |
|
- Detachering |
|
3.594 |
|
2.1.3.2. Niet aan sociale zekerheid onderworpen voordelen |
|
2.531 |
|
2.2. Loonsubsidies, verslag CRB, NR, RVA |
9.789 |
14.386 |
|
2.2.1. Loonsubsidies sociale maribel overheid |
346 |
437 |
|
2.2.2. Loonsubsidies privé |
7.924 |
12.036 |
|
- Contractuelen ziekenhuizen |
617 |
2.038 |
|
- Sociale Maibel (zonder tax-shift) |
602 |
782 |
|
- Alternatieve sociale maribel |
88 |
138 |
|
- Zorgpersoneelfonds |
|
349 |
|
- Activatie |
224 |
132 |
|
- Dienstencheques |
1.741 |
2.365 |
|
- Nacht- en ploegenarbeid |
1.424 |
2.059 |
|
- Onderzoek en Ontwikkeling exclusief universiteit |
553 |
876 |
|
- Algemene subsidie |
390 |
268 |
|
- Specifieke subsidie |
155 |
251 |
|
- Overuren |
148 |
208 |
|
- Oudere werklozen (Vlaams gewest) |
24 |
|
|
- Tewerkstellingspremies (Wallonië) |
14 |
|
|
- Covid-tussenkomsten |
|
|
|
- Beschutte werkplaatsen (langs gemeenschappen) |
425 |
658 |
|
2.2.3. Gerichte bijdrageverminderingen (doelgroepen) |
1.063 |
1.297 |
|
Regionaal |
768 |
592 |
|
Federaal |
294 |
705 |
|
2.2.4. Betaling loon (RVA) tijdelijke werkloosheid ipv de werkgever |
456 |
617 |
|
3. Beloning werknemers (D1) |
211.954 |
292.661 |
|
3.a. Waarvan 'lonen werknemers' overheid (S13) |
52.619 |
73.723 |
|
3.b. Waarvan 'lonen werknemers' privé (D1-S13) |
159.335 |
218.938 |
|
- aandeel en bedrag 'zwart werk' , in min (3) |
11.950 |
16.420 |
|
- aandeel en bedrag vergoeding zonder SZ, in min (4) |
7.369 |
10.126 |
|
4. Netto Loonmassa privé zonder zwartwerk/extra legale voordelen |
140.016 |
192.392 |
|
% en jaar |
2016 |
2023 |
|
5. % Loonsubsidie België op loonmassa, vergelijking buurlanden |
4,61% |
5,12% |
|
% loonsubsidies Duitsland |
0,11% |
0,07% |
|
% loonsubsidies Frankrijk |
2,70% |
0,65% |
|
% loonsubsidies Nederland |
0,64% |
0,92% |
|
6. Loonsubsidies naar tewerkstellingscreatie |
3.125 |
5.507 |
|
Sociale maribel (99% tewerkstellingscreatie) |
691 |
920 |
|
GECO's ziekenhuizen (100% tewerkstellingscreatie) |
617 |
2.038 |
|
Beschutte werkplaatsen |
425 |
658 |
|
Dienstencheques 80% twerkstellingscreatie |
1.393 |
1.892 |
|
Loonsubsidies zonder garantie tewerkstellingscreatie |
6.664 |
8.879 |
|
Langs de + links en bovenaan kan de tabel opengeplooid voor een groter
detail |
|
Als het totaal gemaakt wordt van wat uit de
sociale zekerheid verdwijnt ten behoeve van de ondernemingen tussen 2016
en 2024 gecumuleerd (210 mia euro), dan is dit gelijk aan 1/3 van
de totale schuld, en meteen ook van het bruto-nationaal product, gezien
de schuld in 2024 10,4% bedraagt van het BNP.
Deze 'cadeaus' aan de werkgevers zijn daartoe niet beperkt want er wordt
nog geen rekening gehouden met belastingsvoordelen, infrastructuur,
energiesubsidies enz. Dat is een andere maar dringend te maken oefening.
Besluit:
1. In plaats van het
verzekeringsprincipe te ondergraven en bevolkingsgroepen structureel in de
armoede te duwen, zou men in z'n zoektocht naar 10 mia euro moeten nagaan en berekenen in welke mate de werkgevers en
ondernemingen hun bijdragen aan de sociale zekerheid stelselmatig mochten
verminderen door politieke beslissingen. En wat daar tegenover kan en moet
staan. Ook hoe zelfstandigen hun bijdragen op het niveau van de werknemers
moeten brengen, omdat zij er gelijke toegang toe krijgen. Daarbij dient het
principe toegepast dat op elk inkomen een zelfde werkgeversbijdrage aan de sociale
zekerheid verschuldigd is en dat alle inkomens op eenzelfde wijze dienen belast, ook de inkomsten
uit vermogen. Dit alles aangevuld met een wezenlijke en controleerbare
vermogensbelasting. Ook Wim Moesen heeft in Terzake van 22/10/2025 gepleit
voor een volledige hervorming van de belastingen, gezien de huidige grote
ongelijkheid.
2.Samen met Wim Moesen
(1944), waren wij met Herman Van Rompuy (1947) de ouderdomdekens op de
tweedaagse conferentie in de Infirmerie van het begijnhof van Leuven. De Staat van de welvaartstaat in
België is, vergeleken met alle andere Europese landen best ok, en dat wordt
best ook voor de toekomst verzekerd. Jozef Pacolet besloot de conferentie met
de vraag of binnen vijf jaar de Oost-Europese landen de Westerse zullen
bijgebeend hebben, dat was de laatste vijf jaar niet gebeurd. Of zal België
hen dan vervoegd hebben, als we de doemdenker mogen geloven? Of zullen er
nieuwe verkiezingen komen die volle slagkracht zullen geven aan een 'links'
front dat mee gedragen door de kinderen van de migratie eens orde op zaken zal
stellen, ook voor de sociale zekerheid?
3. Of zoals Lieveke Norga
van ACV puls het goed samenvat in haar opinie in
DS van 23/10/2025:
"Wie het ernstig meent
met de bescherming van ons sociale model, ziet er ook op toe dat de inkomsten
van dat model gevrijwaard blijven. Deze regering laat onze sociale zekerheid
nóg verder leegbloeden, met de uitbreiding van flexi-jobs, studentenjobs en
werkgeversvrijstellingen. Dat maakt het discours over het “algemeen belang”
totaal ongeloofwaardig."
Met vriendelijke groeten,
Jan Hertogen, socioloog
0487 335 552
Wie geen
berichten meer wenst te ontvangen kan dit langs een Re melden met opgave
"Uitschrijven". Ingeval van alias het originele emailadres
doorgeven.
|