BuG 495 - Bericht uit het Gewisse - 27 juni 2022

BuG 495 on-line       Print  Tablet  Smartphone (7p)

 132 Belgwordingen langs naturalisatie in 2021,
maar 39.059 Belgwordingen langs andere wegen.
0,3% Belgwordingen gebeuren langs naturalisatie:
Hoe minder naturalisaties, hoe meer Belgwordingen



Intussen staan nog 3.201 aanvragen in wacht en
werden in 2021 maar 234 beslissingen genomen.

1. Bronnen

Bron naturalisatie:
administratieve dienst naturalisaties van de kamer elk jaar op eenvoudige vraag de update geeft van de naturalisaties.
Bron Belgwordingen:
Loop van de bevolking zoals recent geupdated door Statbel: Loop van de bevolking 1992-2021
Bron evolutie vreemdelingen: eigen onderzoekswerk, gepubliceerd in hBuG-121 van 2010

2. Aanvragen, beslissingen, % gunstig, in wacht, evolutie in wacht, verschenen in het staatsblad.

Naturalisaties: aanvragen, beslissingen, in wacht, BS 1996 -2021
Commis-sies Aan-vragen Gun-stig Ver-worpen Beslist % Gun-   stig In wacht Evol. In wacht Staats-blad
1996 10.488 2.472 118 2.590 95%     524
1997 10.693 7.494 682 8.176 92%     6.502
1998 12.279 10.001 829 10.830 92%     9.456
1999 12.302 7.169 1.128 8.297 86%     6.063
2000 18.578 11.543 1.968 13.511 85%     10.340
2001 11.128 9.352 768 10.120 92%     10.723
2002 11.950 6.207 2.885 9.092 68%     8.444
2003 11.680 5.906 2.088 7.994 74%     4.208
2004 12.200 5.258 2.449 7.707 68%     6.708
2005 14.020 6.802 3.310 10.112 67%     6.649
2006 13.560 4.591 2.205 6.796 68%     6.093
2007 13.866 7.191 1.022 8.213 88%     8.276
2008 12.618 10.194 4.616 14.810 69%     7.882
2009 12.752 2.121 1.473 3.594 59%     4.433
2010 13.437 3.958 1.779 5.737 69%     3.958
2011 13.104 4.208 1.596 5.804 73%     687
2012 18.731 4.838 4.461 9.299 52%     6.462
2013 2.573 8.122 3.440 11.562 70%     8.168
2014 113 3.305 1.748 5.053 65% 24.716   3.005
2015 71 2.663 1.384 4.047 66%     4.814
2016 99 3.505 1.488 4.993 70% 16.180   3.505
2017 175 3.756 1.995 5.751 65% 10.639 -5.541 3.756
2018 205 2.122 1.185 3.307 64% 6.077 -4.562 1.666
2019 144 226 533 759 30% 4.032 -2.045 682
2020 55 722 611 1.333 54% 3.452 -580 467
2021 74 132 102 234 56% 3.201 -251 387
Totaal 226.895 133.858 45.863 179.721 74%     133.858

Het meest opvallende cijfer is het beperkt aantal beslissingen in 2021, nl 234, terwijl er eind 2020 nog 3.452 aanvragen voor de Belgische nationaliteit in wacht stonden. Waarom blijven deze dossiers zo lang, dwz bijna tien jaar aanslepen, want het zijn praktisch allemaal aanvragen van voor de wetswijziging in 2013.

3. Evolutie aanvragen naturalisatie, gunstige beslissingen en % goedkeuring in grafiek




4. Belgwordingen terug stijgend na de verstrenging van de verblijfsvoorwaarden

Naturalisatie en andere Belgwordingen 1996-2020
  Natura-lisaties Andere Belgwor-dingen Totaal Belg-wording % Natura-lisaties. % Andere Belgw.
1996 2.472 22.109 24.581 10% 90%
1997 7.494 24.193 31.687 24% 76%
1998 10.001 24.033 34.034 29% 71%
1999 7.169 17.027 24.196 30% 70%
2000 11.543 50.437 61.980 19% 81%
2001 9.352 53.630 62.982 15% 85%
2002 6.207 40.210 46.417 13% 87%
2003 5.906 27.803 33.709 18% 82%
2004 5.258 29.496 34.754 15% 85%
2005 6.802 24.710 31.512 22% 78%
2006 4.591 27.269 31.860 14% 86%
2007 7.191 28.872 36.063 20% 80%
2008 10.194 27.516 37.710 27% 73%
2009 2.121 30.646 32.767 6% 94%
2010 3.958 30.677 34.635 11% 89%
2011 4.208 25.578 29.786 14% 86%
2012 4.838 33.774 38.612 13% 87%
2013 8.122 26.679 34.801 23% 77%
2014 3.305 15.372 18.677 18% 82%
2015 2.663 24.364 27.027 10% 90%
2016 3.505 28.394 31.899 11% 89%
2017 3.756 33.598 37.354 10% 90%
2018 2.122 34.028 36.150 6% 94%
2019 226 40.331 40.557 1% 99%
2020 722 33.193 33.915 2% 98%
2021 132 39.059 39.191 0,3% 99,7%
Totaal 133.858 792.998 926.856 14% 86%

Naturalisering werd door de regering Michel verminkt en gereduceerd tot een uitzonderlijke procedure,nl  "tot wie aan België buitengewone verdiensten bewezen hebben op wetenschappelijk, sportief of sociocultureel vlak waardoor u een bijzondere bijdrage kunt leveren voor de internationale uitstraling van België".

Niet geklaagd, met enige vertraging wegens de verstrenging van de verblijfsduur, blijft de Belgwording op eenzelfde hoog niveau, nadat door tussenkomst van de PS regering Di Rupo er even een duik naar onder gebeurde in 2014. Met Francken en de N-VA werd, tegen hun retoriek in, 'orde op zaken' gesteld en kwam de Belgwording terug op het voor de samenleving en de democratie noodzakelijke niveau als belangrijkste integratiekanaal en verzekering van gelijke rechten voor in België verblijvende vreemdelingen.





5. Gaan de Belgwordingen naar 50.000 in 2022 en zullen ze verder stijgen de volgende jaren?

Elke maand kan de update gevolgd worden van het aantal Belgwordingen, met opgave van de 10 belangrijkste nationaliteiten op de site van het Rijksregister, samen met een heel aantal maandelijks bijgehouden items, zie Statistiek van de bevolking. De eerste vier maanden van 2022 bedroegen de Belgwordingen al meer dan 4.000.

Wanneer het aantal aanwezige vreemdelingen in België uitgezet wordt (linkeras) naast de Belgwordingen (rechteras) dan wordt hun onderling verband en evolutie enigszins duidelijk. Vreemdelingen die Belg worden zijn niet meer aanwezig in de administratieve telling, maar hier worden wel de nieuwe vreemdelingen bijgeteld. Als het aantal vreemdelingen sneller stijgt dan het aantal Belgwordingen, wordt reeds aangegeven wat de toekomst van de Belgwordingen betreft. Hoe langer vreemdelingen in België verblijven, hoe meer ze er thuis zijn en tot het 'eigen volk' gaan behoren. Op de grafiek is duidelijk te zien dat de stabilisering van het aantal Belgwordingen na 2004 de stijging van het aantal vreemdelingen (mede omwille van enkele restricties vooral door PS en ook door de liberalen niet gevolgd is en in feite enkel vertraagd is. Het komende decennium zullen mede daarom  de Belwordingen stijgend zijn. Door de bijkomende immigratie van vreemdelingen, omwille van de krapte op de arbeidsmarkt, zal de Belgwording een bijkomende versnelling kennen in de loop van het komende decennium.

De pieken in de Belgwording worden gevormd door de regularisaties in 1985, 1992 en 2000 en in mindere mate in 2010, die heeft zich over enkele jaren uitgesmeerd en is nog gevolgd door een eenmalige terugval onder Di Rupo. Deze pieken verhullen in feite ook de feitelijke stijging van inkomende vreemdelingen. Deze komt wel tot uitdrukking wanneer de evolutie van aantal vreemdelingen samengeteld wordt met het aantal Belgwordingen, want dan bekomt men het aantal 'nieuwkomers', dwz inkomende vreemdelingen bestaande uit: migratiesaldo vanuit het buitenland + geboorten bij vreemdelingen + erkenning van vluchtelingen + herinschrijving na ambtelijke schrapping van vreemdelingen.

Belgen, vreemdelingen, -evolutie, Belgwording 31/12-1945-2021
Jaar Bevolking Vreemde-lingen (1) Belgwor-dingen Vreemde-lingen-evolutie Nieuw-komers Nieuw-komers/ 1.000 bev.
1945 8.474.565 377.467 4.204      
1946 8.530.952 379.933 4.190 2.466 6.656 1
1947 8.575.703 382.400 4.177 2.467 6.644 1
1948 8.650.496 384.867 4.164 2.467 6.631 1
1949 8.630.988 387.333 4.151 2.466 6.617 1
1950 8.685.519 389.800 4.610 2.467 7.077 1
1951 8.754.852 392.267 4.168 2.467 6.635 1
1952 8.808.393 394.733 8.028 2.466 10.494 1
1953 8.842.620 397.200 6.636 2.467 9.103 1
1954 8.893.340 399.667 6.754 2.467 9.221 1
1955 8.954.668 402.133 4.310 2.466 6.776 1
1956 9.002.758 404.600 4.454 2.467 6.921 1
1957 9.071.331 407.067 2.937 2.467 5.404 1
1958 9.096.089 409.533 2.557 2.466 5.023 1
1959 9.143.056 412.000 3.348 2.467 5.815 1
1960 9.190.632 432.743 3.293 20.743 24.036 3
1961 9.240.312 453.486 3.159 20.743 23.902 3
1962 9.302.655 480.729 3.139 27.243 30.382 3
1963 9.368.939 522.396 3.862 41.667 45.529 5
1964 9.443.447 590.468 3.484 68.072 71.556 8
1965 9.465.852 623.894 3.197 33.426 36.623 4
1966 9.503.009 656.341 5.526 32.447 37.973 4
1967 9.546.429 665.646 4.015 9.305 13.320 1
1968 9.574.763 678.797 5.975 13.151 19.126 2
1969 9.627.943 694.447 6.967 15.650 22.617 2
1970 9.682.134 696.282 7.326 1.835 9.161 1
1971 9.718.688 728.637 5.508 32.355 37.863 4
1972 9.729.032 749.832 5.011 21.195 26.206 3
1973 9.750.610 774.845 6.852 25.013 31.865 3
1974 9.775.837 805.426 6.294 30.581 36.875 4
1975 9.792.391 835.416 5.914 29.990 35.904 4
1976 9.800.946 851.601 5.719 16.185 21.904 2
1977 9.828.215 869.696 6.503 18.095 24.598 3
1978 9.841.654 876.577 9.324 6.881 16.205 2
1979 9.855.110 890.038 6.540 13.461 20.001 2
1980 9.863.374 903.736 8.317 13.698 22.015 2
1981 9.867.960 885.729 7.119 -18.007 -10.888 -1
1982 9.858.017 891.244 7.090 5.515 12.605 1
1983 9.853.023 890.873 8.430 -371 8.059 1
1984 9.857.721 897.630 7.772 6.757 14.529 1
1985 9.858.895 846.482 83.430 -51.148 32.282 3
1986 9.864.751 853.247 9.624 6.765 16.389 2
1987 9.875.716 848.650 9.644 -4.597 5.047 1
1988 9.903.509 868.757 8.371 20.107 28.478 3
1989 9.951.458 880.812 8.801 12.055 20.856 2
1990 9.986.474 904.528 7.162 23.716 30.878 3
1991 10.022.310 922.502 8.193 17.974 26.167 3
1992 10.067.827 909.265 46.601 -13.237 33.364 3
1993 10.100.484 920.568 16.248 11.303 27.551 3
1994 10.130.060 922.338 25.680 1.770 27.450 3
1995 10.153.589 909.769 26.035 -12.569 13.466 1
1996 10.166.835 911.921 24.418 2.152 26.570 3
1997 10.188.329 903.120 31.695 -8.801 22.894 2
1998 10.213.682 891.980 34.013 -11.140 22.873 2
1999 10.239.844 897.110 24.273 5.130 29.403 3
2000 10.263.133 861.685 62.184 -35.425 26.759 3
2001 10.309.288 846.734 63.100 -14.951 48.149 5
2002 10.353.205 850.077 46.657 3.343 50.000 5
2003 10.393.615 860.287 33.835 10.210 44.045 4
2004 10.443.434 870.862 35.035 10.575 45.610 4
2005 10.506.487 900.473 31.672 29.611 61.283 6
2006 10.580.713 932.161 32.100 31.688 63.788 6
2007 10.659.896 971.448 36.038 39.287 75.325 7
2008 10.754.205 1.013.260 37.695 41.812 79.507 7
2009 10.838.629 1.057.666 32.776 44.406 77.182 7
2010 10.943.432 1.119.256 34.183 61.590 95.773 9
2011 11.036.831 1.169.064 29.727 49.808 79.535 7
2012 11.098.272 1.195.122 38.572 26.058 64.630 6
2013 11.149.277 1.214.605 34.843 19.483 54.326 5
2014 11.210.162 1.255.286 18.788 40.681 59.469 5
2015 11.267.931 1.295.660 27.127 40.374 67.501 6
2016 11.323.254 1.327.776 31.899 32.116 64.015 6
2017 11.376.097 1.357.556 37.354 29.780 67.134 6
2018 11.433.405 1.391.425 36.150 33.869 70.019 6
2019 11.495.256 1.426.651 40.557 35.226 75.783 7
2020 11.521.238 1.447.853 33.880 21.202 55.082 5
2021 11.521.238 1.483.675 39.191 35.822 75.013 7
Totaal     1.392.571 1.106.208 2.494.575  
(1) Tussen 1947-1959 interpolatie op basis van de censussen in schuine druk.



Na het coronajaar 2020 komen migratie, Belgwordingen en nieuwkomers op het niveau van voor corona. In onderstaande grafiek wordt de evolutie van nieuwkomers uitgezet als aantal op 1.000 Belgen tussen 1945 en 2021 op 31/12/2021. Het geeft in feite situatie weer tot 01/01/2022 op de linkeras. Op de rechteras geven we de evolutie van het aantal inwoners met migratieachtergrond in België, dwz vreemdelingen+Belg geworden vreemdelingen en hun natuurlijk- en migratiesaldo.

6. Herbevolking na ontvolking (bevolkingsdaling), geen 'omvolking' maar transformatie van het 'eigen volk', waar de kinderen van de migratie toe behoren.

Zoals in de grotere steden na 1970 gebeurt er in deze tijden geen 'omvolking' in de landelijke gemeenten en kleinere steden maar een herbevolking na ontvolking.

Belgwording is in België de motor geweest voor de sociale en nu ook de politieke integratie van inwoners met migratieachtergrond. Het is het laatste en gewenste stadium van de noodzaak om langs immigratie de bevolkingsdaling na 1970 in de grotere steden om te zetten in een bevolkingstijging die pas na 2000, met de 2de en 3de generatie is gerealiseerd. Hierin kreeg gezinshereniging, zoals vastgelegd in de contracten met Marokko, Tunesië, Algerije en Turkije van 1964 haar wettelijke basis in 1976. De economische/arbeidsmigratie mbt de mijnen en zware industrie, die toen al ten dode opgeschreven waren, is een (tijdelijke) trigger geweest om de instroom langs migratie in voldoende volume op gang te brengen en zo op termijn een oplossing te geven voor de 'uitstervende steden.

Wat zouden trouwens Brussel, Antwerpen, Gent, Mechelen, Luik, Charleroi zijn zonder de migratie en haar nakomelingen. Meer dan de helft van de schoolbanken zou leegstaan en de werkzaamheidsgraad zou de laagste van Europa geworden zijn, ook in Vlaanderen. Eenzelfde proces tekent zich nu af in de landelijke gemeenten en kleinere steden. In Denderleeuw, Ninove, Aalst en de Denderstreek in het algemeen worden de schoolbanken gelukkig meer en meer gevuld door nakomelingen van de migratie. Aan de herbevolkingsbehoefte wordt nu voldaan door interne verhuis in België en nieuwe immigratie.

Wie zich tegen migratie keert gaat in tegen het belang van het 'eigen volk' dat nu al met uitsterven bedreigd zou zijn, moest de migratie hierin niet als essentiële factor zijn ingebracht door een vooruitziende overheid in de zestiger jaren.

Wanneer gaan de demografen in België zich eens richten naar de essentie van hun departement, en de demografische ontwikkeling in België en de migratie in haar werkelijke noodzaak en betekenis onderzoeken en duidelijk maken aan de bevolking, media inbegrepen. De Belg Quételet heeft de (demografische) statistiek als wetenschap ontwikkeld. Wanneer staat de nieuwe Quételet op?

7. Belgwording de krachtigste dynamiek van sociale en politieke integratie van het 'eigen volk' waartoe ze behoren.

We hernemen de grafiek die dit het best illustreert met evolutie van het aantal vreemdelingen (linkeras) en de Belgwordingen (rechteras). Het geeft de onontkoombaarheid, noodzaak en wenselijkheid aan van een alsmaar groeiend aantal Belgwordingen de komende jaren. De huidige noodzaak aan nieuwe immigratie omwille van de (tijdelijke) stijging van de arbeidsbehoefte zal deze noodzaak tot Belgwording voor het hele komende decennium verzekeren. De integratie wordt daarmee meer en meer gerealiseerd. Vooral ook de politieke deelname van inwoners met migratieachtergrond, nu reeds geconsolideerd in de grotere steden, uitdeinend naar de kleinere steden en landelijke gemeenten. Dit omwille van verhuizing en nieuwe immigratie en het alsmaar groter wordend aantal leegkomende woningen, die door hen gehuurd of aangekocht worden, en opgeknapt en vernieuwd. Elke Belgische burger kan dit dagelijks in z'n straat, gemeente en regio vaststellen wanneer hij er te voet, per fiets, met de wagen of het openbaar vervoer langskomt.

Zo werden en worden migranten, inwoners met migratieachtergrond een essentieel en onvervangbaar deel van het 'eigen volk'.

Uitnodiging tot debat/dubbelinterview met Filip De Winter en/of Sam van Rooy over hun recente publicaties in boek of bij Doorbraak.

Met vriendelijke groeten,

Jan Hertogen, socioloog
0487 335 552

Wie geen berichten meer wenst te ontvangen kan dit langs een Re melden met opgave "Uitschrijven".