BuG
400 – Bericht uit het Gewisse – 2 oktober 2018
BuG 400 on-line
Printversie (5p)
Sociale gemeente 2018 Vlaams gewest - 2. Realisaties
Vlaamse Gemeenten volgens selectie van Realisaties,
in welke mate is dit verbonden met politieke partijen?
Tabel
Sociale Gemeente 2018 - 2. Realisaties
01/10/2018 - Uitdagingen
02/10/2018 - Realisaties
03/10/2018 - Participatie
04/10/2018 - Evaluatie
05/10/2018 - Tevredenheid
05/10/2018 - Totaal resultaat
Realisaties |
1 |
Mol |
2 |
Herenthout |
3 |
Herentals |
4 |
Brugge |
5 |
Avelgem |
6 |
Nieuwpoort |
7 |
Ieper |
8 |
Torhout |
9 |
Veurne |
10 |
Merksplas |
11 |
Edegem |
12 |
Poperinge |
13 |
Turnhout |
14 |
Genk |
15 |
Tielt |
16 |
Kortrijk |
17 |
Schoten |
18 |
Sint-Truiden |
19 |
Ardooie |
20 |
Hechtel-Eksel |
21 |
Geel |
22 |
Bonheiden |
23 |
Diksmuide |
24 |
De Haan |
25 |
Vorselaar |
26 |
Sint-Katelijne-Waver |
27 |
Lille |
28 |
Roeselare |
29 |
Leuven |
30 |
Hamont-Achel |
Rangschikking na 2 invalshoeken
Uitdagingen + Realisaties |
1 |
Turnhout |
2 |
Gent |
3 |
Antwerpen |
4 |
Sint-Niklaas |
5 |
Mechelen |
6 |
Genk |
7 |
Oostende |
8 |
Kortrijk |
9 |
Eeklo |
10 |
Wetteren |
11 |
Leuven |
12 |
Boom |
13 |
Blankenberge |
14 |
Zelzate |
15 |
Mortsel |
16 |
Drogenbos |
17 |
Sint-Truiden |
18 |
Mol |
19 |
Roeselare |
20 |
Aalst |
21 |
De Panne |
22 |
Lier |
23 |
Tienen |
24 |
Willebroek |
25 |
Nieuwpoort |
26 |
Hasselt |
27 |
Brugge |
28 |
Machelen |
29 |
Tongeren |
30 |
Herentals |
Methodologische toelichting
Welke gemeente staat voor de grootste (sociale) uitdagingen, legt de beste
realisaties voor, heeft de grootste participatie van de burgers, wordt het
best door hen geëvalueerd en waar is men het meest tevreden? Samengenomen kan men het misschien de meest sociale gemeente noemen, waar dus enerzijds
mensen met grote sociale behoeften verkiezen te wonen (de
uitdagingen) en waar anderzijds een beleid gevoerd wordt dat hier de
betere realisaties kan voorleggen en waar burgers op diverse wijzen aan
het beleid en het leven in de gemeente participeren. Tenslotte geeft de
kwalitatief hoogstaande wetenschappelijke survey van de Vlaamse regering
de nodige elementen voor een evaluatie van het gemeentelijk beleid en voor
de mate van tevredenheid over het leven in de gemeente, hetgeen uiteraard
ruimer is dan beleid en van diverse andere (omgevings)factoren afhankelijk
is. Samengevoegd geven deze 144 parameters een indicatie van (sociale)
gemeente 2018.
Door deze invalshoeken naast mekaar te zetten, met telkens een eigen score
en een totaalscore ontstaat een groter evenwicht in de beoordeling en
rangschikking dan nu door de meeste media gebruikt wordt. Zulk een opzet
is per definitie onvolledig en altijd stof voor discussie. Maar door
alle gebruikte parameters, er zijn er 144, duidelijk aan te geven en te
omschrijven ziet men meteen waar het resultaat op slaat en waar het voor
staat.
1. Voor elke parameter/meetstok worden de gemeenten gerangschikt van
hoogste score/waarde tot de laagste. De rangschikking van gemeenten van 1
tot 308 is meteen de waarde die voor de deel- en totaalberekening
meegenomen wordt. Een gemeente die voor alle parameters op de 1ste plaats
eindigt heeft de totaalscore 144x1=144, een gemeente die overal op de
laatste plaats eindigt 144x308=44.352. De eindscores van alle gemeenten
liggen dus ergens tussen deze begin en eindwaarde.
2. Om de rangorde van een gemeente op een parameter te berekenen wordt
voortgegaan op de laatst gekende gegevens, en dit telkens omgerekend in
een % op de bevolking of het relevante basisaantal (ouderen bv, of de
bevolking op arbeidsleeftijd, enz.). Voor de gegevens wordt het jaartal
van gegevensverzameling en de bron aangegeven.
3. Voor een aantal parameters is voortgegaan op de driejaarlijkse survey
die door de Vlaamse overheid nog recent is uitgevoerd. Voor de opmaak van
de rangschikking is de antwoordmogelijkheid 'neutraal' bij de
niet-antwoorders en geen menig geplaatst. Het % van een gemeente wordt dus
berekend op het aantal ja en nee, dwz de dichotome antwoorden. Ben je
tevreden over het wonen in je gemeente had 5 antwoordmogelijkheden: geen
mening, geen antwoord, onjuist, neutraal, juist. 'Neutraal' is volgens ons
'geen mening' en wordt bij deze groep gevoegd. Meer in het algemeen is een
opinie of standpunt geen 'gradueel' gegeven en kan in feite niet op een
schaal uitgezet, zoals in nogal wat onderzoeken toch gebeurt. Grote
wijzigingen in de rangorde van gemeenten heeft dit niet tot gevolg maar
het maakt deze toch exacter.
4. Voor sommige parameters is enkel de aanwezigheid of de afwezigheid het
rangschikkingscriterium, bv het al of niet aanwezig zijn van een Cyriel
Verschaevestraat of de erkenning als Fairtrade gemeente, of een gemeente
met een Uit Pas. Voorzover de datum bekend is van toetreding, bv als
Fairtraidegemeente, wordt op deze basis een rangschikking opgemaakt.
Gemeenten zonder Fairtraidecontract krijgen allen de score 308. Gemeenten
met een Femma of VIVA-SWV afdeling (Christelijke en Socialistische
vrouwenbeweging) krijgen allen de score 1, de andere gemeenten de score
151, dwz het aantal Femma-gemeenten+1. Door het hoge aantal parameters
wordt een specifieke score op 1 parameter verdund tot 1/144ste, en zal dit
nooit de eindrangschikking ten gronde beďnvloeden.
5. Alle gegevens zijn te exploreren in een exceltabel, dwz men kan voor
elke parameter alle gemeenten zelf rangschikken door een klik op de
kolomhoofding en de aanduiding op- of neergaand. In de bespreking gaan we
niet verder in op de deelscores per parameter, alhoewel dit erg
interessant is, bv voor het aantal inwoners met migratieachtergrond uit de
oude Belgische kolonies.
6. Men kan ook een gemeente selecteren langs de kolomtitel en dan op de
horizontale lijn nagaan welke de rangschikking is op elk van de 42
paramaters, en hoe de gemeente dan komt aan de totaalscore, die dan
gedeeld wordt door het aantal parameters om de gemiddelde score te
berekenen, die als basis dient voor de rangschikking op de invalshoek
Uitdagingen.
7. Zoals aangekondigd worden gedurende vijf dagen de gemeenten volgens elk
uitgangspunt gerangschikt, te beginnen met de Uitdagingen. De tweede dag
volgens de Realisaties en de voorlopige rangschikking na twee
uitgangspunten. De 3de dag volgens de Participatie van de burger, met
opnieuw de voorlopige rangschikking; de 4de dag volgens de Evaluatie door
de burger met de rangschikking na 4 invalshoeken en de vijfde dag, vrijdag
5 oktober, volgens de Tevredenheid van de burgers in de gemeente samen met
de eindrangschikking voor alle 144 parameters.
2. De realisaties - 34
parameters
Uitdagingen: 34 parameters, bron, jaar,
aard, omschrijving |
Nr. |
Jaar |
Bron |
Aard |
Parameter |
1 |
2017 |
Admin. |
Ouderen |
WZC-Publiek |
2 |
2015-2017 |
Kind&Gez. |
Armoede |
Evolutie % op 3 jaar |
3 |
2016 |
Admin. |
Woningen |
Geen Leegstand |
4 |
2016 |
Admin. |
Inkomsten |
Attesten (laag naar hoog) |
5 |
2016 |
Admin. |
Inkomsten |
Boetes (GAS) (laag nr hoog) |
6 |
2016 |
Admin. |
Uitgaven |
Jeugd |
7 |
2016 |
Admin. |
Uitgaven |
Cultuur/ kunst |
8 |
2016 |
Admin. |
Uitgaven |
Zorg/ Opvang |
9 |
2016 |
Admin. |
Uitgaven |
Integratie Vreemde.
Herkomst |
10 |
2016 |
Admin. |
Uitgaven |
Bib-goederen /diensten |
11 |
2016 |
Admin. |
Uitgaven |
Milieu Par+Sensibilisering |
12 |
2016 |
Admin. |
Woningen |
Sociale woningen |
13 |
2015 |
Admin. |
LOI+Ind. |
Lokale asielopvang |
14 |
2017 |
Admin. |
Vluchteling. |
Gemeente van domiciliering |
15 |
2009 |
Admin. |
Bodem |
Sociaal + ziekenzorg |
16 |
2009 |
Admin. |
Bodem |
Onderwijs en Cultuur |
17 |
2009 |
Admin. |
Bodem |
% sport overdekte ruimten |
18 |
2017 |
Admin. |
Belasting |
Opcentiemen |
19 |
2012/16 |
Admin. |
Criminaliteit |
Evolutie Misdrijven |
20 |
2016 |
Admin. |
Agenten |
Wonend waar ze werken |
21 |
2016 |
Admin. |
Afval |
Restafval per inwoner |
22 |
2016 |
Admin. |
Lok. Best. |
Bib/Media |
23 |
2016 |
Admin. |
Lok. Best. |
Sportexplotatie |
24 |
2016 |
Admin. |
Lok. Best. |
OCMW-personeel |
25 |
2016 |
Admin. |
Cultuur |
Cultureel erfgoed per inw. |
26 |
2016 |
Admin. |
Cultuur |
Podium-kunsten per inw. |
27 |
2016 |
Admin. |
Cultuur |
Sport per inwoner |
28 |
2016 |
Admin. |
Cultuur |
Jeugd |
29 |
2016 |
Survey |
Winkelen |
Winkels dagelijkse boodschap. |
30 |
2018 |
npdata.be |
Herinnering |
Geen Cyriel Verschaeve-straat |
31 |
2016 |
Admin. |
Vrijwilligers |
Mantel-zorgpremie |
32 |
2017 |
Verslag |
Uit-Pas |
Uit-Pas |
33 |
2017 |
Verslag |
Fairtrade 2006 |
Volgorde aanslui-ting |
34 |
2016 |
Verslag |
11.11.11. |
Toelage gemeente |
Realisaties dienen begrepen als de cijfermatig vast te
stellen investeringen en evoluties die in een gemeente vast te stellen
zijn en waarin het gemeentelijke beleid tot uitdrukking komt. De bronnen
zijn divers, nl het aantal personeelsleden volgens de RSZ-PPO, uitgaven en
inkomsten zoals terug te vinden in de boekhouding, enz. Op basis van elke
parameter wordt een rangschikking van gemeenten opgemaakt van 1 tot 308,
voortgaande op het positief karakter van de realisaties. Voor sommige
parameters krijgen gemeenten een 1 als rang, zoals bij het niet voorkomen
van een Cyriel Verschaevestraat, de 4 gemeenten mét een Cyriel
Verschaevestraat krijgen 305 als score.
1. Gemeenten volgens het aantal bedden in Publieke Woonzorgcentra (=OCMW-initiatieven)
in verhouding tot de bevolking.
2. Rangschikking volgens % positieve evolutie in de kinderarmoede de
laatste drie jaar
3. Gemeenten volgens beperkter aantal leegstaande woningen op de bevolking
4. Lagere kosten voor toekennen van attesten aan Belgen en vreemdelingen (cfr
de 'vreemdelingentaks'). Hoe minder taksen hoe positiever de realisatie.
5. Hoe meer inkomsten langs Gas-boetes hoe beter, dwz dat gemeenten andere
vormen zoeken of gebruiken om burgers te sanctioneren.
6. Rangschikking volgens uitgaven per inwoner voor jeugd
7. Rangschikking volgens uitgaven per inwoner voor cultuur en kunst
8. Rangschikking volgens uitgaven per inwoner voor zorg en opvang
9. Rangschikking volgens uitgaven per inwoner voor integratie van vreemde
herkomst
10. Rangschikking volgens uitgaven per inwoner voor goederen en diensten
bibliotheek
11. Rangschikking gemeenten volgens uitgaven per inwoner
12. Rangschikking volgens aantal sociale woningen (gerealiseerd en
gepland)
13. Rangschikking volgens aantal LOI's (Lokale opvanginitiatieven)
14. Rangschikking volgens aantal vluchtelingen die zich in gemeente
domiciliëren
15. Rangschikking volgens
bodemgebruik voor sociale voorziening en ziekenzorg
16. Rangschikking volgens bodemgebruik voor
onderwijs en cultuur
17. Rangschikking volgens bodemgebruik voor
overdekte sportruimten
18. Rangschikking volgens lagere opcentiemen
19. Rangschikking volgens vermindering criminaliteitsgraad 2012-2016
20. Rangschikking volgens % Lokale agenten dat woont waar ze werken
21. Rangschikking volgens kg restafval per inwoner,
hoe minder hoe beter
22. Rangschikking volgens aantal personeelsleden voor bibliotheek en media
23. Rangschikking volgens aantal personeelsleden voor sportexploitatie
24. Rangschikking volgen aantal personeelsleden voor het OCMW
25. Rangschikking volgens uitgaven cultureel erfgoed per inwoner
26. Rangschikking volgens uitgaven podiumkunsten
27. Rangschikking volgens uitgaven sport
28. Rangschikking volgens uitgaven jeugd
29. Rangschikking volgens beschikbaarheid winkels voor dagelijkse
boodschappen
30. Score volgens al of niet aanwezigheid Cyriel Verschaevestraat
31. Rangschikking volgens uitgaven per inwoner voor een mantelzorgpremie
32. Toekenning score 1 voor aanwezigheid van de Uit-pas, wie geen
overeenkomst heeft krijgt score 265.
33. Rangschikking volgens aansluitingsdatum als Fairtrade-gemeente, wie
geen aansluiting heeft krijgt score 308.
34. Rangschikking volgens toelage voor de 11-11-11-actie.
Bespreking: Realisaties
Brugge schuift hier als grotere stad stevig naar voor. Maar Mol bijt de
spits af, voor Herenthout en Herentals, allemaal Kempense gemeenten.
Enkele West-Vlaamse gemeenten staan opvallend in de top10. Ook
Turnhout, Gent en Kortrijk scoren hier sterk, ook al heeft Kortrijk nog
een Cyriel Verschaevestraat. Ook Boom en Zelzate doen het hier zeker niet
slecht. Sint-Truiden, Roeselare en Leuven staan in de top 30, evenals
Vorselaar en enkele kuststeden. Maar ook belangrijke afwezigen vallen op,
zoals Gent bv.
Bespreking: Uitdaging en Realisaties samen
Het is uiteraard een 'tussenstand' waarbij de scores van de Uitdaging veel
zwaarder doorwegen dan de realisaties, hetgeen duidelijk is in de 3de
plaats van Antwerpen. Er zijn dan ook meer parameters maar de verschillen
tussen de gemeenten zijn aanzienlijk groter bij de Uitdagingen dan bij de
Realisaties.
Turnhout trekt verrassend de kop. Dat lijkt wat in tegenspraak met de
kiespeiling van het Nieuwsblad waarbij het Vlaams Belang de grootste
partij zou worden in Turnhout. Tav van de hoge score bij de Uitdagingen
scoort Turnhout dus ook goed bij de Realisaties.
Niet onlogisch troepen de centrumsteden hier samen, gezien ze als grotere
stad én als centrumstad meer besteedbare middelen krijgen van de centrale
overheden. Ekeren, Wetteren, Zelzate en Drogenbos zitten in de middenmoot,
waar nu ook Sint-Truiden aanwezig is. Hasselt en ook Bruggel komen op de
valreep bij de top dertig, alsmede Tongeren als derde Limburgse gemeente.
Wat zou deze score zijn moest Limburg een stad worden?
Zien wat de andere invalshoeken nog aanbrengen in deze Ronde van Vlaanderen
en de tussenklassementen:
01/10/2018 - Uitdagingen
02/10/2018 - Realisaties
03/10/2018 - Participatie
04/10/2018 - Evaluatie
05/10/2018 - Tevredenheid
05/10/2018 - Totaal resultaat
Jan Hertogen, socioloog
|